Co jest w życiu najważniejsze? Przyjaźń. Miłość. Sztuka. Polityka. Los. Nieuchronność przeznaczenia. Talent. Pasja. Te wszystkie pojęcia są istotą spotkania dwóch wielkich i ważnych postaci przełomu XIX i XX wieku, Claude’a Moneta, jednego z najwybitniejszych i najbardziej cenionych malarzy świata, jednego z twórców impresjonizmu i Georgese’a Clemenseau, giganta polityki, twórcy Ententy, czyli Trójprzymierza Anglia-Francja-Rosja przed wybuchem I wojny światowej.
Spektakl „Ogrodnik” autorstwa Lanie Robertsona przedstawia niezwykłe spotkanie dwóch wybitnych postaci – malarza Claude’a Moneta i premiera Georges’a Clemenceau. Spektakl skupia się na relacji między artystą a politykiem oraz ich pasji do sztuki i polityki.
W spektaklu „Ogrodnik” spędzają ze sobą kilka intensywnych dni w pracowni Moneta w Giverny. Kłócą się, obrażają, przekonują do własnych kompletnie różnych ocen rzeczywistości, która nie jest przyjazna żadnemu z nich. Clemenseau właśnie cudem przeżył zamach na niego, Monet zaś ma kryzys twórczy i nie maluje – uprawia ogród, pielęgnuje rośliny. Trwoni talent? Może. Zażarte dyskusje przyjaciół mogą jednak spowodować zmianę spojrzenia na rzeczywistość. Skuteczną zmianę. Monet wraca do malowania. Spod jego pędzla pojawiają się bajecznie piękne nenufary we wszystkich barwach.
Monet, jako jeden z założycieli impresjonizmu, jest ukazany w spektaklu jako artysta pełen pasji i determinacji. Jego praca nad słynną serią obrazów „Żniwa” oraz „Most w Giverny” stanowi centralny punkt przedstawienia. Monet jest ukazany jako artysta, który walczy z własnymi ograniczeniami i poszukuje doskonałości w swojej sztuce.
Z kolei Clemenceau, francuski polityk i premier, jest przedstawiony jako postać o silnej woli i wielkim wpływie na życie społeczne i polityczne Francji. Jego spotkanie z Monetem prowadzi do interesujących dyskusji na temat sztuki, natury i roli artysty w społeczeństwie.
Jednym z głównych argumentów spektaklu jest idea synergii między sztuką a polityką. Monet i Clemenceau reprezentują dwa różne światy – artystyczną wrażliwość i polityczną pragmatykę. Jednakże ich spotkanie pokazuje, jak te dwie sfery mogą się wzajemnie inspirować i wspierać.
Oprócz tego, spektakl „Ogrodnik” wprowadza widza w świat artystycznej rewolucji i zmian społecznych, jakie miały miejsce w XIX wieku. Monet i Clemenceau stanowią symboliczne postacie tego burzliwego okresu, w którym sztuka i polityka łączyły się w unikalny sposób.
To, co intryguje w tej sztuce to jej aktualność i uświadomienie sobie, że sztuka i przyjaźń i wtedy i dzisiaj w świecie społecznego bałaganu, wojny w pobliżu, działań motłochu przeciwko demokracji i rozsądnemu porządkowi świata, może mieć istotny wpływ na nasze życie, bycie, istnienie. Na naszą hierarchię wartości.
To fascynująca opowieść o dwóch wybitnych postaciach, których pasja do sztuki i polityki sprawia, że ich spotkanie staje się niezapomnianym wydarzeniem.
Twórcy:
Autor: Lanie Robertson
Tłumaczenie: Ksawery Szlenkier
Scenografia: Wojciech Żogała
Asystent scenografa: Rafał Pastuszek
Kostiumy: Agata Uchman
Muzyka: Jacek Grudzień
Reżyseria światła: Dariusz Zabiegałowski
Projekcje: Grzegorz Bernatek
Produkcja: Fundacja Imka
Obsada:
Daniel Olbrychski
Magdalena Schejbal
Jerzy Schejbal
Premiera na scenie Imka Kocjana, Produkcja Teatr IMKA