Dziś publikujemy pełny program i rozpoczynamy sprzedaż pojedynczych dostępów i pakietów dostępów na 5, 10 i 30 tytułów. W ramach wirtualnej edycji AFF-u będzie można zobaczyć aż 65 filmów – ponad połowę spośród wszystkich produkcji prezentowanych wcześniej na ekranach Kina Nowe Horyzonty.
W programie online'owej edycji znalazło się 20 filmów z sekcji konkursowych: 13 fabuł ze Spectrum oraz 7 dokumentów z American Docs, w tym tegoroczna laureatka – Królowa pracująca Angeli Washko. Festiwalowicze i festiwalowiczki będą mieli także okazję zobaczyć wszystkie filmy z retrospektyw twórczości Idy Lupino oraz Jima Jarmuscha, a także kilka przebojów, które cieszyły się ogromną popularnością w trakcie stacjonarnej części AFF-u, m.in. obsypane nagrodami Nomadland Chloé Zhao czy Lekcje języka Natalii Morales.
Jak oglądać festiwalowe filmy online?
American Film Festival online odbędzie się w dniach 1-14 grudnia 2021 r. Seanse online będą dostępne na platformie Nowe Horyzonty VOD (nowehoryzonty.pl/vod). Również za pośrednictwem platformy NH VOD jest możliwy zakup pojedynczych dostępów i pakietów na festiwal online.
W ofercie festiwalu online znajdują się:
pojedyncze dostępy w cenie 18 zł
pakiety 5 filmów w cenie 70 zł
pakiety 10 filmów w cenie 120 zł
pakiety 30 filmów w cenie 250 zł
przeczytaj szczegóły na temat festiwalu online
Filmowe top 10 dyrektorki festiwalu
Od czego zacząć filmową ucztę? Na dobry początek polecamy menu przygotowane przez Ulę Śniegowską, dyrektorkę AFF-u. Oto 10 filmów, których jej zdaniem zdecydowanie nie można przegapić.
Italian Studies (Special Screenings) – mój faworyt (a właściwie faworytka) z Festiwalu Tribeca. Vanessa Kirby (Świat, który nadejdzie, Cząstki kobiety) jest autorką tytułowej książki. Teraz zbiera materiał do kolejnej, a my, jako widzowie, nie wiemy, czy faktycznie straciła pamięć i nie wie, kim właściwie jest? A może po prostu chce połazić po Nowym Jorku, poznawać nowych ludzi, pozostawiając za sobą wszelkie przyzwyczajenia, uprzedzenia, a nawet psa...?
Alef (Special Screenings) – Borgesowska podróż przez świat-bibliotekę. 10 opowieści w jednej; film uznanej dokumentalistki brał udział w US in Progress w 2019 roku.
Spadkobierca (Special Screenings) – Chinka Godarda przeniesiona do dzisiejszej Philadelphii, śledząca kolektyw młodych Afroamerykanów, odkrywający swoje kulturowe korzenie. Film wyznaczający nowy głos w kinie czarnych Amerykanów: autotematyczne i autoironiczne kino o tożsamości i jej poszukiwaniu. Formalnie hybryda, zawierająca zdjęcia dokumentalne z ataku na siedzibę grupy rewolucyjnej MOVE, które wstrząsnęły opinią publiczną w 1985 roku, gdy w brutalnym ataku policji zginęło 11 osób.
Amusement Park (Special Screenings) – horror rzeczywistości, thriller dokumentalny. Prosty koncept George'a Romero: umieścić staruszka w ekstremalnym wesołym miasteczku. Film dla sadystów ejdżystów.
Nomadland (Special Screenings) – ten film zdobył tyle nagród, że chyba nie trzeba zachwalać, ale ponieważ jest po raz pierwszy dostępny online, jest to świetna okazja, by obejrzeć go raz jeszcze. Adaptacja reporterskiej książki Jessiki Bruder pod tym samym tytułem, z Frances McDormand i autentycznymi współczesnymi nomadami w rolach głównych.
Poszukiwacze (Special Docs) – niby nic odkrywczego: wszyscy poszukujemy miłości. Jak przekazać to, kim jesteśmy i jakie są nasze potrzeby i preferencje w kilkuzdaniowym opisie w randkowej apce? Czy technologia czyni nas szczęśliwszymi?
Użytkownicy (Special Docs) – dwuznaczny tytuł angielski (Users – uzależnieni) lepiej niż polski oddaje temat filmu: nie tylko użytkowania technologii, ale i uzależnienia od niej, magicznego przyciągania ekranu, które nas uwodzi i wciąga od najmłodszych lat.
Zaginieni synowie (Special Docs) – niesamowita, uniwersalna historia, dzięki której należy podać w wątpliwość nasze dotychczasowe przeświadczenia na temat kultury i natury w kształtowaniu tożsamości człowieka.
Obywatel Ashe (Special Docs) – okazuje się, że siostry Williams nie były pierwszymi, które rozbiły przeświadczenie, że tenis to sport dla białych elit. Portret pierwszego słynnego czarnego tenisisty i działacza, a także zapis procesu rodzenia się świadomości społecznej.
Zniewaga (Reżyseria: Ida Lupino) – najbardziej drastyczny film w dorobku Lupino po drugiej stronie kamery. Słowo „gwałt" zostało wyrugowane z filmu przez cenzurę, samego aktu nie można było pokazać na ekranie, ale dzięki ekspresjonistycznemu stylowi opowiadania, mocno przeżywamy traumę młodej bohaterki.