cinema.pl Festiwale

wtorek, 12 październik 2021 09:57

ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL online

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Na MOJEeKINO wystartował ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL online 2021! 

 

To jest festiwal o nadziei!

Naszą odpowiedzią na wyzwania świata jest nadzieja mimo wszystko i działanie mimo wszelkich przeciwności. To im poświęcamy tegoroczną 15. edycję filmowego AAFF. Dołączcie do nas na MOJEeKINO.pl!

FBI KONTRA MARTIN LUTHER KING

reż. Sam Pollard | produkcja: USA | 2020 | dokument | 1 godz. 41 min

język: angielski, napisy polskie

Zasłynął 28 sierpnia 1963 roku, gdy stanął na czele protestacyjnego Marsz na Waszyngton. Przeciwko dyskryminacji rasowej demonstrowało ponad 200 tys. osób. To wtedy wygłosił słynne przemówienie: „I have a dream” (Mam marzenie).

Był pastorem baptystycznym, liderem pokojowego ruchu praw obywatelskich, działaczem na rzecz równouprawnienia Afroamerykanów i zniesienia dyskryminacji rasowej. 

Coraz głośniej było o nim od 1955 roku. Wraz ze wzrostem popularności zaczęło interesować się nim Federalne Biuro Śledcze – najpierw bezskutecznie doszukiwało się jego powiązań z komunistami, a później próbowało zdyskredytować, prześwietlając jego życie prywatne. 

Film opowiada o jednym z najważniejszych epizodów w historii Stanów Zjednoczonych XX wieku, odkrywa nowe fakty, które odnaleziono w niedawno odtajnionych dokumentach. Sam Pollard – nominowany do Oscara i zdobywca Emmy – skupia się nie tyle na biografii bohatera, co na nadużyciach władzy przez FBI pod wodzą J. Edgara Hoovera, gdy w latach 60. XX wieku podsłuchiwało Kinga i próbowało odebrać mu autorytet, ujawniając sekrety z jego życia prywatnego.

Korzystając z bogatych materiałów archiwalnych oraz wywiadów z historykami i świadkami tamtych wydarzeń, reżyser misternie tka złożony obraz przeszłości. Niejako mimochodem wplata w tę narrację historyczną uniwersalną refleksję o przemocy systemowej i narzędziach opresji, które jej służą. Tropi źródła i toposy rasizmu, bada praktyki FBI, pyta nie tylko o przemocową rolę służb publicznych, ale i liberalnej prasy. Choć nie padają tu bezpośrednie nawiązania do współczesnych ruchów na rzecz sprawiedliwości społecznej, takich jak #BlackLivesMatter, na ekranie odbija się teraźniejszość USA, sprawiając, że film wykracza daleko poza historyczny rewizjonizm.

NAGRODY | MFF San Diego 2020 – najlepszy film dokumentalny

 

NOWA KORPORACJA

reż. Joel Bakan, Jennifer Abbott | produkcja: Kanada | 2020 | dokument | 1 godz. 43 min

język: angielski, napisy polskie

Najpierw była „Korporacja” (2003), jeden z najpopularniejszych filmów dokumentalnych na świecie, kompendium wiedzy o tym, jak powstała i rozwijała się korporacja. Zgodnie z definicją korporacja to osoba prawna, a twórcy filmu postanowili sprawdzić, czym się ona charakteryzuje. Przebadali ją testem psychologicznym i wynik nie pozostawił złudzeń – mamy do czynienia z psychopatą. 

„Nowa Korporacja” przedstawia ewolucję, jaką przeszła współczesna korporacja po wielkim kryzysie w 2008 roku i ukazuje nowe formy zagrożenia, jakie stwarza dziś dla społeczeństw. Narracja korporacji zmieniła się, a dbanie o zysk udziałowców nie jest już jej najważniejszym celem.

Dzięki programom korporacyjnej odpowiedzialności społecznej, deklaracjom w mediach czy na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos ludzie mieli zmienić zdanie na temat korporacji. Film podważa jednak ten stan rzeczy, pokazując działania kilku globalnych gigantów, które miały uwiarygodnić zmianę paradygmatu, a w rzeczywistości okazały się zagrożeniem dla funkcjonowania społeczeństw. Z okresu gospodarki rynkowej przenieśliśmy się do czasów rynkowego społeczeństwa, w którym wszystko jest na sprzedaż, a prawicowi populiści czują się jak ryby w wodzie. Nierówności społeczne rosną nieprzerwanie, a strumień nieopodatkowanych zysków płynie do rajów podatkowych. W filmie występują m.in. Jaimie Diamon – dyrektor generalny JP Morgan oraz prof. Joseph Stiglitz – ekonomista, a także Marshall Ganz – wykładowca przywództwa, organizacji i społeczeństwa obywatelskiego.

Film jest również głosem w dyskusji na temat społecznej sprawiedliwości i pogłębienia procesów demokratyzacji społeczeństw. Pokazuje transformacyjne osiągnięcia na tej drodze i osoby, które za nimi stoją, takie jak Ada Colau z Barcelony czy Kishana Samant z Seattle, liderki grup aktywistycznych wybrane na prezydentów swoich miast.

 

ODWAGA

reż. Aliaksei Paluyan | produkcja: Niemcy | 2021 | dokument | 1 godz. 30 min

język: rosyjski, białoruski, napisy polskie i angielskie

Podczas wyborów prezydenckich na Białorusi w sierpniu 2020 roku troje aktorów z podziemnego Białoruskiego Wolnego Teatru w Mińsku: Maryna, Paweł i Denis angażuje się w masowe protesty przeciwników Aleksandra Łukaszenki. Wyruszają na ulice Mińska, aby stanąć w obronie wolności słowa i poprzeć długo oczekiwaną zmianę władzy. Nieposłuszeństwo obywatelskie staje się niczym imperatyw moralny. W obronie władzy rusza aparat bezpieczeństwa białoruskiego reżimu. Członkowie grupy teatralnej zostają aresztowani. Kraj stoi na krawędzi wojny domowej.

Film dokumentuje odważny, pokojowy opór Maryny, Pawła i Denisa przed protestami oraz w ich trakcie, portretując tym samym dzisiejszą Białoruś. Pokazuje też, jak w czasach kryzysu działa teatr, który wystawia sztuki broniące wolności, w tym powtórną inscenizację „Discover Love” (2008), opartą na historii z 1999 roku – porwania i zamordowania przez wysłanników władzy działacza białoruskiej opozycji Anatolija Krasowskiego. Ten filmowy obraz kraju na rozdrożu pomaga zrozumieć, dlaczego opór i protesty przeciwko autorytarnemu reżimowi Łukaszenki stały się dla tak wielu osób ważniejsze niż życie.

 

KRET W KOREI

reż. Mads Brügger | produkcja: Norwegia, Dania, Wielka Brytania, Szwecja | 2020 | dokument | 2 godz. 

język: duński, angielski, koreański, napisy polskie i angielskie

Film powstawał potajemnie przez ponad dekadę. To najbardziej niepokojąca historia naszych czasów. Pozostawia widza z poczuciem, że świat nigdy nie będzie już wyglądał tak samo. Nawet najlepszy hollywoodzki scenarzysta by tego nie wymyślił. 

Dziesięć lat temu do duńskiego twórcy filmowego Madsa Brüggera („Ambasador”, „Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?”) przyszedł niejaki Ulrich Larsen, bezrobotny szef kuchni utrzymujący się z renty. Oznajmił mu, że chce szpiegować wewnątrz struktur powiązanych z Koreą Północną. W ciągu kolejnej dekady Larsen infiltruje The Korean Friendship Association (KFA), organizację sprzyjającą reżimowi Kim Dzong Una. Udaje mu się zdobyć zaufanie jej przywódców, dzięki czemu odkrywa szokujące fakty. Kto by pomyślał, że Korea Północna jest światowym producentem broni i narkotyków? Larsen jedzie w delegację do Pyongyang, a następnie trafia na wyspę w Ugandzie, gdzie Koreańczycy przekonują jego oraz podstawionego przez Brüggera fałszywego inwestora z Danii, że pod wodą można zbudować fabrykę produkującą broń i narkotyki. A wszystko pod przykrywką tworzenia luksusowego kompleksu hotelowego. Przez cały ten czas towarzyszą im jawne i ukryte kamery.

NAGRODA | Duńskie Nagrody Filmowe 2021 – najlepszy film dokumentalny

 

ZOSTAŁO NAM SŁOŃCE

reż. Arami Ullón | produkcja: Paragwaj, Szwajcaria | 2020 | dokument | 1 godz. 14 min

język: hiszpański, ayoero, napisy polskie i angielskie

Okolice Gran Chaco w Paragwaju to ojczyzna ludu Ayoreo. Dopiero stosunkowo niedawno nawiązali kontakt z białą cywilizacją. Zachęceni przez chrześcijańskich misjonarzy wizjami lepszego życia i wypychani z lasu przez osadników porzucili swój świat natury i zamienili szamanów na Biblię. Większość z nich żyje w odludnych osiedlach spalonych słońcem i zasypanych kurzem, na śmietnikach naszej cywilizacji, bez dostępu do ziemi uprawnej oraz czystej wody. Niektórzy Ayoreo uciekli głębiej w las i nadal żyją w tradycyjny sposób. Mateo nagrywa magnetofonem kasetowym z lat 70. XX wieku opowieści i piosenki swoich pobratymców, aby ocalić pamięć obrzędów i mitów plemienia. Nie wie tylko dla kogo.

Niekiedy taśma się zacina i Mateo musi cierpliwie wyciągnąć ją ze sprzętu. Subtelne oraz poetyckie zdjęcia, twarze i opowieści wydobywające się ze starego magnetofonu poruszają widza losem ludzi, którzy utracili wszystko. Kiedyś potrzeby Ayoreo zaspokajała natura. Teraz nawet wodę muszą kupować. Widzimy, jak tłum się gromadzi, aby odebrać 65 dolarów raz na dwa miesiące, gdy minimalna miesięczna pensja w Paragwaju to 300 dolarów. Tytuł filmu to stwierdzenie bohatera, iż słońce to jedyna rzecz, jakiej biali nie uważają za swoją własność. Skupiony na małym, zapomnianym mikrokosmosie film pokazuje katastrofalne i nieodwracalne skutki kolonializmu, który nadal niszczy ludzkie społeczności.

NAGRODY | Amsterdam International Documentary Film Festival 2020 – IDFA Award for Best Feature-Length Documentary (nominacja); Millennium Docs Against Gravity 2021 – Grand Prix Bank Millenium Award (nominacja)

 

 

MIT HITLERA

reż. Petra Epperlein, Michael Tucker | produkcja: USA | 2020 | dokument | 1 godz. 28 min

język: angielski, niemiecki, napisy polskie i angielskie 

Film jest prowokacyjnym śledztwem na temat fascynacji naszej kultury Hitlerem i nazizmem. Jego osią jest książka Sebastiana Haffnera „The Meaning of Hitler” z 1978 roku. Czy w obliczu wzrastającej fali rasizmu, prób normalizacji antysemityzmu i traktowania historii jako broni politycznej losy Hitlera mogą pomóc w zrozumieniu naszych czasów? Lęk przed autorytaryzmem i faszyzmem obecny jest w większości krajów, a film zajmuje się mitami, błędnymi teoriami rozumienia historii i nieumiejętnością radzenia sobie z dziedzictwem jednego z największych dyktatorów w historii. Od myślicieli, takich jak Deborah Lipstadt, Martin Amis, sir Richard Evans, Saul Friedländer, Yehuda Bauer, a także od słynnych łowców nazistów – Beate i Serge Klarsfeldów – dowiadujemy się nowych faktów dotyczących Hitlera, które pomagają lepiej zrozumieć teraźniejszość. Film realizowano w dziewięciu krajach, przedstawia on także punkt widzenia denialistów Holocaustu, takich jak David Irving.

 

ŚLEDZTWO W DOMU SPOKOJNEJ STAROŚCI

reż. Maite Alberdi | produkcja: Chile, Niemcy, Hiszpania | 2020 | dokument | 1 godz. 24 min | audiodeskrypcja

język: hiszpański, napisy polskie i angielskie

83-latek zostaje zatrudniony jako tajny agent w domu opieki. Jego zadaniem jest zbadanie, czy matka klienta traktowana jest godnie i z należytą troską. Nietypowe zlecenie staje się okazją do zbudowania relacji i odkrycia mikrohistorii, które czekają na wysłuchanie.

„Śledztwo w domu spokojnej starości” to rozczulający obraz starości i bliskości. Ciepłe emocje przeplatają się tu z nie zawsze radosną refleksją na temat samotności w zaawansowanym wieku. Maite Alberdi – reżyserka pochodząca z Chile – bawi się granicami gatunków, ubierając dokument w fabularny kostium.

NAGRODY | Oscar 2021 – pełnometrażowy film dokumentalny (nominacja); Cinema Eye Honors 2021 – najlepszy scenariusz; MFF San Sebastian 2020 – najlepszy film europejski, nagroda publiczności

 

NIEWIDZIALNE DEMONY

reż. Rahul Jain | produkcja: Finlandia | 2021 | dokument | 1 godz. 10 min

język: angielski, hindi, napisy polskie i angielskie 

Reżyser Rahul Jain – pochodzący z New Delhi, a wychowany w Himalajach – ukazuje świat na skraju. 

„Niewidzialne demony” to film o tym, jak wzrost populacji, zużycie surowców naturalnych, zanieczyszczenie powietrza sprawiają, że miasta w Indiach przestają być miejscami do życia. Smog i wysokie temperatury zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. New Delhi, trzecia aglomeracja świata, gdzie żyje ponad 26 milionów mieszkańców, dusi się.

To już nie odległy problem, ale dzieje się tu i teraz. Film ma poruszającą osobistą perspektywę człowieka z klasy średniej, który całe życie spędza w klimatyzowanych wnętrzach, obserwując zagładę świata.

Czy dostęp do świeżej wody i powietrza to oczywistość, czy jednak dobro, które wkrótce stanie się luksusem?

NAGRODY | Cannes Film Festival 2021 – Golden Eye (nominacja); Zurich Film Festival 2021 – Golden Eye (nominacja)

 

https://www.mojeekino.pl/pokaz/all-about-freedom

Czytany 251 razy

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama