cinema.pl Festiwale

środa, 05 sierpień 2020 14:55

Polskie kino na Nowych Horyzontach

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Już po raz czwarty w programie Nowych Horyzontów znalazł się przegląd polskich filmów krótkometrażowych Shortlista. Staramy się towarzyszyć twórcom, pokazywać ich pierwsze lub kolejne krótkie formy. Eksponujemy artystyczny wielogłos, śledzimy różnorodność pojawiających się tematów i konwencji – opowiada Magda Sztorc, kuratorka sekcji. Co roku Nowe Horyzonty odkrywają debiutujących w tym formacie twórców, ale też przyglądają się tym, którzy wracają z kolejnymi projektami. W jaką podróż zabiorą widzów tegoroczne tytuły?

 

To co realne – to co wyśnione

Wielu twórców zabierze nas w surrealny świat. Tak będzie w debiucie reżyserskim Synchronizacja Anny Kasińskiej, w którym przenosimy się do nie tak dalekiej przyszłości, wyśnionego świata przesyconego kobiecą energią. W świat wyobraźni zabiera nas również Sebastian Łach. W swoim debiucie Four Cups of Coffee or Three niewinna fantazja przeradza się w całkowitą zmianę rzeczywistości. Wreszcie Sonja Orlewicz-Zakrzewska w swoim intensywnym dyplomie Krzyż na drogę nie pozwoli na chwilę wytchnienia. Co jest jawą, a co snem? Dokąd prowadzi ta podróż?

Spojrzenie dziecka

W programie tegorocznej edycji wyraźny jest głos dziecka. Czasem jest to podróż sentymentalna i ciepła, innym razem trudna i bolesna. Film Jaskinia żółwi Klaudii Folgi to wyrazista, jaskrawa retrospekcja. Wspomnienia często przyjmują groteskowy charakter, a ich efekt wydaje się wstrząsający. Inne spojrzenie na czas dzieciństwa i dojrzewania proponuje Monika Majorek w Po sezonie. Reżyserka w subtelny, niespieszny sposób przedstawia miłosną podróż bohatera, a jednocześnie ciekawie zarysowuje relacje nastolatka z rodzicami.

Perspektywa dziecka jest obecna również w kinie dokumentalnym. W ramach tegorocznej Shortlisty zobaczymy m.in. czuły portret relacji matka-córka w Powiedz mi coś jeszcze Martyny Peszko i przesyconą niepokojem impresję na temat życia w izraelskich kibucach w Hyde and Seek in Peaceful Valley Macieja Białoruskiego.

Świat pełen zakłóceń

Współcześnie otaczający świat może okazać się nie do zniesienia, a przynajmniej taką sugestię podsyłają autorzy tegorocznych animacji. Utrzymany w estetyce VHS Millenium Darii Godyń jest zapowiedzią końca świata. Story Joli Bańkowskiej pokazuje rzeczywistość, która bazuje na technologii i wszelkie doznania możliwe są tylko w świecie wirtualnym. W Deszczu Piotra Mielczarka sytuacja jeszcze się pogarsza. Tu mamy do czynienia z deszczem samobójców – pracowników korporacji. Dopiero Cykl Julii Benedyktowicz, choć utrzymany w czerni i bieli, dodaje nadziei i pomoże odzyskać równowagę.

W programie Shortlisty znalazło się 31 tytułów, w tym także nowe filmy twórców, którym towarzyszymy od dłuższego czasu, m.in. Ostatnia wieczerza Piotra Dumały, Rykoszety Jakuba Radeja, Moje serce Damiana Kocura, Tak jest dobrze Marcina Sautera, Problem Tomasza Wolskiego czy Wejście w nowy wiek Normana Leto.

 

→ Więcej informacji o tytułach z Shortlisty na www.nowehoryzonty.pl.

 

Do tegorocznej edycji festiwalu zostały dokładnie 3 miesiące. Jakie tytuły ujawniliśmy do tej pory?

ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA (reż. Mariusz Wilczyński) - pełnometrażowa produkcja wybitnego twórcy autorskich filmów animowanych i film otwarcia 20. edycji NH.

BERLIN ALEXANDERPLATZ (reż. Burhan Qurbani) -– pokazywany na tegorocznym Berlinale, współczesne odczytanie powieści Alfreda Döblina

VITALINA VARELA (reż. Pedro Costa) - wielki zwycięzca festiwalu w Locarno (Złoty Lampart dla najlepszego filmu, aktorska nagroda dla Vitaliny Vareli).

DAU. NATASZA (reż. Ilja Chrzanowski, Jekatierina Oertel) - nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale najciekawsza część spektakularnego projektu DAU.

SŁUDZY (reż. Ivan Ostrochovsky) - kino noir osadzonego w Czechosłowacji u schyłku komunizmu pokazywane w berlińskiej sekcji Encounters.

WILCOX (reż. Denis Côté) - minimalistyczny film o outsiderze poszukującym nowej drogi. Kolejny eksperyment jednego z ulubieńców festiwalowej publiczności.

BIAŁE NA BIAŁYM (reż. Théo Court) - wielkie odkrycie festiwalu w Wenecji, zdobywca nagrody za reżyserię w sekcji Orizzonti.

***

 

W tym roku czeka nas wyjątkowa odsłona wszystkich stanów kina. W dniach 5-15 listopada we Wrocławiu równocześnie odbędą się 20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty i 11. American Film Festival.

https://www.nowehoryzonty.pl/karnet.do?sldl=959_31641

Czytany 416 razy Ostatnio zmieniany środa, 05 sierpień 2020 15:01

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama


Reklama

Reklama