cinema.pl Artykuły

sobota, 15 październik 2022 23:11

Koreańskie kino na topie

Napisane przez  Ewa Cieplińska-Bertini
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

W przeszłości koreańskie filmy cieszyły się orgomną popularnością jedynie w swoim kraju. Sporadycznie pojawiały się poza jego granicami, głównie na festiwalach. Teraz należą do światowego maistreamu.

 

Hallyu czyli Koreańska Fala to termin określający niezwykły wzrost popularności południowokoreańskiej pop kultury na świecie pod koniec XX i na początku XXI wieku - najpierw w Chinach i Japonii, a nastepnie na Zachodzie. Jednym z ważniejszych elementów Hallyu, obok K-drama, K-Pop i K-Beauty, jest produkcja filmowa. 

Koreańskie filmy weszły do kin światowych z wielkim rozmachem. Reżyserzy, należący do nowego pokolenia m.in. Bong Joon-ho, Choi Dong-hoon, Kim Han-min czy Park Chan-wook, znajdują się obecnie w gronie najbardziej cenionych w świecie twórców wysokobudżetowego kina autorskiego i odbiorców międzynarodowych nagród. Złota Palma i cztery Oscary dla ‘Parasite’ (Bong Joon-ho) przypieczętowały obecność koreańskich produkcji w mainstreamie światowego kina na stale.

Festiwale poświęcone koreańskim filmom organizowane są w wielu krajach, na wszystkich kontynentach świata. W Polsce jest Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich odbywający się również we Wrocławiu. W Wielkiej Brytanii – London Korean Film Festival, by wymienić tylko dwa.

Londyński festiwal koreańskich filmów jest najstarszą imprezą świętującą K-film poza granicami Południowej Koreii. Pierwszy raz odbyła się 16 lat temu. W tym roku, galą otwierającą festiwal będzie ‘Alienoid’. Reżyserem superprodukcji, która łączy sci-fi z fantazją, jest Choi Dong-hoon. Akcja filmu rozgrywa się w okresie średniowiecznej dynastii Goryeo oraz w czasach współczesnych. W przeszłości, bohaterowie filmu poszukują legendarnego świętego miecza. Współcześnie, szukają kosmity uwięzionego w ludzkim ciele. Obie grupy poszukiwaczy spotykają się dzięki portalowi, który umożliwia podróż w czasie.

Galą zamykającą festiwal będzie ‘Hansan: Rising Dragon’, kostiumowy dramat, którego reżyserem jest Kim Han-min. Jest to kontynuacja poprzedniej produkcji koreańskiego filmowca, zatytułowanej ‘The Admiral: Roaring Currents’ – filmu, który w 2014 roku pobił dotychczasowy rekord kasowy w Południowej Koreii. Wyprzedził wiele popularnych hollywoodzkich blockbusterów m.in. ‘Avatar’. Zobaczyło go 17 milionów kinomanów. Film jest opowieścią o historycznej bitwie morskiej o wyspę Hansan w XVI wieku, w której admirał Yi Sun-sin, dowodząc jedynie trzynastoma statkami, odniósł spektakularne zwycięstwo nad flotą japońską składającą się z ponad 300 okrętów. Koreańskie Termopile!

Sekcja Special Focus tegorocznego LKFF poświęcona będzie legendzie koreańskiego filmu, Kang Soo-yeon, pierwszej w historii koreańskiego kina aktorce, która zdobyła miedzynaradowe nagrody. Puchar Volpiego podczas 44. festiwalu filmowego w Wenecji dostała za rolę Ok-nyo, 17-letniej służącej, która ma dać arystokracie męskiego potomka rodu. Film nosi tytuł ‘The Surragate Woman’ (‘Zastępcza matka’). Jego reżyserem jest Im Kwon-teak. Dwa lata później, koreańska gwiazda została nagrodzona brązową statuetką Świętego Jerzego podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Moskwie. W filmie ‘Aje Aje Bara Aje’ (‘Come Come Come Upward’), również w reżyserii  Im Kwon-teak, Kang Soo-yeon wcieliła się w postać Sun Nyog, młodej zakonnicy wyrzuconej ze świątyni buddyjskiej za brak dyscypliny. Warto wspomnieć, że funkcję przewodniczącego jury tamtego festiwalu pełnił Andrzej Wajda.

W hołdzie dla przedwcześnie zmarłej w tym roku aktorki, odbędzie się forum dyskusyjne na temat jej kariery i wpływu na koreańską kinematografię lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Spotkanie poprowadzą: założyciel Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Busan, Kim Dong-ho, oraz dyrktor Koreańskiego Archiwum Filmowego, Kim Hong-joon. 

Program tegorocznego festiwalu składa się z czterech sekcji: 

Cinema Now prezentuje filmy powstałe w ubiegłym roku. Wyjątkowo ciekawie zapowiada się pokaz filmu ‘Powrót do Seulu’ w reżyserii Davy Chou. Produkcja miała światową premierę w Cannes, w sekcji Un Certain Regard.

After Dark: K-Horror przedstawi kilka najnowszych produkcji grozy – niezwykle popularnego gatunku koreańskiej kinematografii. Jedną z nich będzie ‘Contorted’ według scenariusza i w reżyserii Kang Dong-hun. ‘Lśnienie’ Stanleya Kubricka oraz oparta na motywach starej koreańskiej legendy ’Opowieść o dwóch siostrach’ (reż. Kim Jee-woon) są źródłem inspiracji filmowca. W rolę Hee Woo wcieliła się 12-letnia dziecięca gwiazda kina, Kim Bo-min.

Women’s Voice składa się z kilku filmów fabularnych i dokumentalnych, których autorkami są kobiety. Wyjątkowo interesująco zapowiada się dokument Byun Gyu-ri opowiadający o tym, jak dwie matki radzą sobie z problematyczną seksualnością i tożsamością płciową swoich dzieci. Tematykę LGBT podejmuje również sfabularyzowana autobiografia Bea Cyan - ‘Dear Chaemin’. Dokument bada temat homofobicznej przemocy w stosunku do queer społeczności w Seulu oraz wśród azjatyckich mniejszości w Europie.

Indie Talents zawiera produkcje dopiero co wchodzących na rynek filmowy debiutantów. W  tej sekcji znalazł się m.in. ‘The Hill of Secrets’ autorstwa Lee Ji-eun. Film uczestniczył w odbywającym się podczas tegorocznego Berlinale konkursie ‘Generation Kplus’. W roli głównej wystąpiła kolejna dziecięca gwiazda kina koreańskiego, 13-letnia Moon Seung-ah. W Berlinie pokazany był też  debiutancki film Park Song-yeol (scenariusz Won Hyang-ra) zatytułowany ‘Hot in Day, Cold at Night’. Film opowiada wprawdzie o przygnębiających trudnościach ekonomicznych, ale sam w sobie przygnębiający nie jest. Twórcy wykazali się wyjątkowo ciętym i sarkastycznym poczuciem humoru.

Kolejnym wydarzeniem festiwalu będzie specjalny pokaz zrealizowanego w Południowej Korei, filmu japońskiego reżysera, Hirokazu Kore-eda, ‘Baby Broker’. Zdobywca Złotej Palmy w 2018 roku za ‘Złodziejaszków’, po raz kolejny podjął temat problematycznych więzów i relacji rodzinnych – tym razem nie wśród Japończyków, ale Koreańczyków. I choć akcja filmu obraca się wokół kontrowersyjnej działalności handlowania dziećmi, nie jest czarną opowieścią. Wręcz przeciwnie – wzruszającą historią małego chłopca, pozostawionego w kościelnym oknie życia. Film dostał Nagrodę Jury Ekumenicznego, a odtwórca głównej roli, Song Kang-ho, Złotą Palmę dla Najlepszego Aktora w tegorocznym festiwalu w Cannes.

Polscy miłośnicy koreańskiej kinomatografii mogli zobaczyć ‘Baby Broker’ już w lipcu podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów oraz we wrześniu na Warszawskim Festiwalu Koreańskich Filmów. Do kin, film wchodzi już 28 października.

Ewa Cieplińska-Bertini

Czytany 210 razy Ostatnio zmieniany sobota, 15 październik 2022 23:18

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama