Hallyu czyli Koreańska Fala to termin określający niezwykły wzrost popularności południowokoreańskiej pop kultury na świecie pod koniec XX i na początku XXI wieku - najpierw w Chinach i Japonii, a nastepnie na Zachodzie. Jednym z ważniejszych elementów Hallyu, obok K-drama, K-Pop i K-Beauty, jest produkcja filmowa.
Koreańskie filmy weszły do kin światowych z wielkim rozmachem. Reżyserzy, należący do nowego pokolenia m.in. Bong Joon-ho, Choi Dong-hoon, Kim Han-min czy Park Chan-wook, znajdują się obecnie w gronie najbardziej cenionych w świecie twórców wysokobudżetowego kina autorskiego i odbiorców międzynarodowych nagród. Złota Palma i cztery Oscary dla ‘Parasite’ (Bong Joon-ho) przypieczętowały obecność koreańskich produkcji w mainstreamie światowego kina na stale.
Festiwale poświęcone koreańskim filmom organizowane są w wielu krajach, na wszystkich kontynentach świata. W Polsce jest Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich odbywający się również we Wrocławiu. W Wielkiej Brytanii – London Korean Film Festival, by wymienić tylko dwa.
Londyński festiwal koreańskich filmów jest najstarszą imprezą świętującą K-film poza granicami Południowej Koreii. Pierwszy raz odbyła się 16 lat temu. W tym roku, galą otwierającą festiwal będzie ‘Alienoid’. Reżyserem superprodukcji, która łączy sci-fi z fantazją, jest Choi Dong-hoon. Akcja filmu rozgrywa się w okresie średniowiecznej dynastii Goryeo oraz w czasach współczesnych. W przeszłości, bohaterowie filmu poszukują legendarnego świętego miecza. Współcześnie, szukają kosmity uwięzionego w ludzkim ciele. Obie grupy poszukiwaczy spotykają się dzięki portalowi, który umożliwia podróż w czasie.
Galą zamykającą festiwal będzie ‘Hansan: Rising Dragon’, kostiumowy dramat, którego reżyserem jest Kim Han-min. Jest to kontynuacja poprzedniej produkcji koreańskiego filmowca, zatytułowanej ‘The Admiral: Roaring Currents’ – filmu, który w 2014 roku pobił dotychczasowy rekord kasowy w Południowej Koreii. Wyprzedził wiele popularnych hollywoodzkich blockbusterów m.in. ‘Avatar’. Zobaczyło go 17 milionów kinomanów. Film jest opowieścią o historycznej bitwie morskiej o wyspę Hansan w XVI wieku, w której admirał Yi Sun-sin, dowodząc jedynie trzynastoma statkami, odniósł spektakularne zwycięstwo nad flotą japońską składającą się z ponad 300 okrętów. Koreańskie Termopile!
Sekcja Special Focus tegorocznego LKFF poświęcona będzie legendzie koreańskiego filmu, Kang Soo-yeon, pierwszej w historii koreańskiego kina aktorce, która zdobyła miedzynaradowe nagrody. Puchar Volpiego podczas 44. festiwalu filmowego w Wenecji dostała za rolę Ok-nyo, 17-letniej służącej, która ma dać arystokracie męskiego potomka rodu. Film nosi tytuł ‘The Surragate Woman’ (‘Zastępcza matka’). Jego reżyserem jest Im Kwon-teak. Dwa lata później, koreańska gwiazda została nagrodzona brązową statuetką Świętego Jerzego podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Moskwie. W filmie ‘Aje Aje Bara Aje’ (‘Come Come Come Upward’), również w reżyserii Im Kwon-teak, Kang Soo-yeon wcieliła się w postać Sun Nyog, młodej zakonnicy wyrzuconej ze świątyni buddyjskiej za brak dyscypliny. Warto wspomnieć, że funkcję przewodniczącego jury tamtego festiwalu pełnił Andrzej Wajda.
W hołdzie dla przedwcześnie zmarłej w tym roku aktorki, odbędzie się forum dyskusyjne na temat jej kariery i wpływu na koreańską kinematografię lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Spotkanie poprowadzą: założyciel Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Busan, Kim Dong-ho, oraz dyrktor Koreańskiego Archiwum Filmowego, Kim Hong-joon.
Program tegorocznego festiwalu składa się z czterech sekcji:
Cinema Now prezentuje filmy powstałe w ubiegłym roku. Wyjątkowo ciekawie zapowiada się pokaz filmu ‘Powrót do Seulu’ w reżyserii Davy Chou. Produkcja miała światową premierę w Cannes, w sekcji Un Certain Regard.
After Dark: K-Horror przedstawi kilka najnowszych produkcji grozy – niezwykle popularnego gatunku koreańskiej kinematografii. Jedną z nich będzie ‘Contorted’ według scenariusza i w reżyserii Kang Dong-hun. ‘Lśnienie’ Stanleya Kubricka oraz oparta na motywach starej koreańskiej legendy ’Opowieść o dwóch siostrach’ (reż. Kim Jee-woon) są źródłem inspiracji filmowca. W rolę Hee Woo wcieliła się 12-letnia dziecięca gwiazda kina, Kim Bo-min.
Women’s Voice składa się z kilku filmów fabularnych i dokumentalnych, których autorkami są kobiety. Wyjątkowo interesująco zapowiada się dokument Byun Gyu-ri opowiadający o tym, jak dwie matki radzą sobie z problematyczną seksualnością i tożsamością płciową swoich dzieci. Tematykę LGBT podejmuje również sfabularyzowana autobiografia Bea Cyan - ‘Dear Chaemin’. Dokument bada temat homofobicznej przemocy w stosunku do queer społeczności w Seulu oraz wśród azjatyckich mniejszości w Europie.
Indie Talents zawiera produkcje dopiero co wchodzących na rynek filmowy debiutantów. W tej sekcji znalazł się m.in. ‘The Hill of Secrets’ autorstwa Lee Ji-eun. Film uczestniczył w odbywającym się podczas tegorocznego Berlinale konkursie ‘Generation Kplus’. W roli głównej wystąpiła kolejna dziecięca gwiazda kina koreańskiego, 13-letnia Moon Seung-ah. W Berlinie pokazany był też debiutancki film Park Song-yeol (scenariusz Won Hyang-ra) zatytułowany ‘Hot in Day, Cold at Night’. Film opowiada wprawdzie o przygnębiających trudnościach ekonomicznych, ale sam w sobie przygnębiający nie jest. Twórcy wykazali się wyjątkowo ciętym i sarkastycznym poczuciem humoru.
Kolejnym wydarzeniem festiwalu będzie specjalny pokaz zrealizowanego w Południowej Korei, filmu japońskiego reżysera, Hirokazu Kore-eda, ‘Baby Broker’. Zdobywca Złotej Palmy w 2018 roku za ‘Złodziejaszków’, po raz kolejny podjął temat problematycznych więzów i relacji rodzinnych – tym razem nie wśród Japończyków, ale Koreańczyków. I choć akcja filmu obraca się wokół kontrowersyjnej działalności handlowania dziećmi, nie jest czarną opowieścią. Wręcz przeciwnie – wzruszającą historią małego chłopca, pozostawionego w kościelnym oknie życia. Film dostał Nagrodę Jury Ekumenicznego, a odtwórca głównej roli, Song Kang-ho, Złotą Palmę dla Najlepszego Aktora w tegorocznym festiwalu w Cannes.
Polscy miłośnicy koreańskiej kinomatografii mogli zobaczyć ‘Baby Broker’ już w lipcu podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów oraz we wrześniu na Warszawskim Festiwalu Koreańskich Filmów. Do kin, film wchodzi już 28 października.
Ewa Cieplińska-Bertini