cinema.pl Artykuły

piątek, 07 październik 2022 14:10

Ten film przeniesie was w czasie!

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

„Orzeł” jak prawdziwy. Tak realistycznie odwzorowanego okrętu podwodnego w polskim kinie jeszcze nie było!

 

Nie miałem wątpliwości, że chciałbym pracować w warunkach tak realistycznych jak to możliwe. Na planie moich dokumentów, gdy wchodzę do domu bohaterów, wszystko oddycha prawdą. I takie samo uczucie chciałem mieć na planie „Orła”. Chciałem zobaczyć wszystko to, co widziała załoga, widzieć to, co oni mieli przed sobą na wyciągnięcie ręki — tłumaczy reżyser Jacek Bławut. Zdjęcia do filmu zrealizowano w niespotykanej do tej pory w polskim kinie scenografii, będącej wiernym odwzorowaniem okrętu.

Dla reżysera dekoracja musiała zachować wymiary oryginalnego okrętu. — Zrobiliśmy kilka skrótów filmowych, połączyliśmy m.in. mesę oficerską z podoficerską, ale reszta pozostała bez zmian. Zastanawialiśmy się z Jackiem i Jolą (Dylewską – autorką zdjęć), czy nie powiększyć niektórych przestrzeni lub nie usunąć jakiegoś elementu, dając tym samym więcej miejsca kamerze. Oboje zdecydowali, by wymiary były takie, jak w prawdziwym „Orle” – wyjaśnia autorka scenografii Marcelina Początek-Kunikowska.

Ciasna przestrzeń, która z pozoru stanowiła utrudnienie, tak naprawdę okazała się być niezwykle pomocna dla grających w filmie aktorów. — Scenografia była niezwykle naturalistyczna, trudno było w niej przebywać ze względu na ciasnotę i gorąc. Dzięki temu mogliśmy się bardziej skupić na relacjach między naszymi postaciami, a nie na czynnościach, które one wykonują. Samo spojrzenie na siebie nawzajem dawało kamerze tyle, że nie trzeba było nic więcej dodawać. — mówi Mateusz Kościukiewicz wcielający się w postać komendanta Andrzeja Piaseckiego.

Filmowy „Orzeł” miał nie tylko wyglądać jak ten oryginalny, ale także poruszać się jak on. Scenografia została umieszczona na platformie, która ciągle nią ruszała, przechylała nawet do 30 stopni. Ekipa aktorska potrzebowała czasu, by nauczyć się poruszania w tak skomplikowanej przestrzeni. — Na początku było im trudno odnaleźć się w topografii okrętu. Gdy uruchomiono hydrauliczną platformę, na której umieszczono scenograficzne moduły (przedziały okrętowe), czuli się jakby spadali. Wkrótce jednak nauczyli się poruszać w tych specyficznych wnętrzach. — wspomina producentka Anna Bławut Mazurkiewicz. — Legendę „Orła” możemy przeczytać w wielu źródłach ale poczuć, jak było na jego pokładzie, tylko dzięki naszemu filmowi. — dodaje.

Spektakularna produkcja o legendarnym polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą. Film przedstawia trzymającą w napięciu i owianą tajemnicą historię ostatniego patrolu jednostki. Jego scenariusz oparto na znanych już faktach, jak i na zupełnie nowych hipotezach zaginięcia okrętu. Za reżyserię odpowiada Jacek Bławut, zdobywca Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za „Wirtualną wojnę” oraz Srebrnych Lwów na Festiwalu Filmowym w Gdyni za „Jeszcze nie wieczór”. Autorką zdjęć jest Jolanta Dylewska, laureatka Nagrody za Najlepsze Zdjęcia na FPFF w Gdyni za film Agnieszki Holland „W ciemności”.

„Orzeł. Ostatni patrol” w kinach od 14 października

„Orzeł. Ostatni patrol” – oficjalny zwiastun

https://youtu.be/cTqyL-yRY6E

 

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, polski okręt podwodny ORP „Orzeł” wyrusza w niebezpieczną misją na Morzu Północnym. W jej trakcie napotka zagrożenia w postaci podwodnych min, ataków bombowych z powietrza i wrogich okrętów. Załoga musi się zmierzyć z coraz większym fizycznym oraz psychicznym wycieńczeniem. Jednak prawdziwy wróg jest niewidoczny, ukryty w klaustrofobicznym wnętrzu okrętu.

Przygotowanie wiernej rekonstrukcji wnętrza okrętu ORP „Orzeł” zajęło ponad rok. W jego stworzeniu wzięli udział historycy, konsultanci oraz oficerowie i marynarze, którzy służyli na bliźniaczym okręcie ORP „Sęp”. Dzięki użyciu nowoczesnej technologii modułowej oraz zastosowaniu specjalnej platformy hydraulicznej udało się niezwykle realistycznie odwzorować zachowanie okrętu podczas wynurzeń, zanurzeń oraz w czasie wybuchów bomb głębinowych. Zdjęcia na Bałtyku zrealizowano przy współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i udziale jednostek z 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

To jeden z najlepszych filmów o patriotyzmie

Janusz Zaorski

 

Wielkie kino!

Katarzyna Taras, Kino

 

Jedna z kilku ważnych niespodzianek festiwalu w Gdyni

Łukasz Maciejewski

Gatunek: wojenny / dramat

Produkcja: Polska 2022

Reżyseria i scenariusz: Jacek Bławut („Jeszcze nie wieczór”, „Wirtualna wojna”)

Producent: AURA FILMS – Anna Bławut Mazurkiewicz i Bartek Gliński

Koproducenci: Telewizja Polska S.A., Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Gdyńskie Centrum Filmowe, Produkcja Filmów Jacek Bławut

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Film został objęty honorowym patronatem Ministra Obrony Narodowej.

Akcja edukacyjna filmu została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.

Projekt jest realizowany w ramach obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości oraz Odbudowy Polskiej Państwowości.

Obsada: Tomasz Ziętek („Cicha noc”, „Kamienie na szaniec”, „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł”), Antoni Pawlicki („Czas honoru” – serial TV, „Katyń”), Tomasz Schuchardt („Kurier”, „Miasto 44”, „Karbala”), Mateusz Kościukiewicz („Najlepszy”, „Wałęsa. Człowiek z nadziei”), Rafał Zawierucha („Bogowie”, „Jack Strong”, „Pewnego razu... w Hollywood”), Adam Woronowicz („Kurier”, „Zimna wojna”, „Popiełuszko. Wolność jest w nas”), Filip Pławiak („303. Bitwa o Anglię”, „Wołyń”, „Kamienie na szaniec”) i inni.

Czytany 109 razy Ostatnio zmieniany piątek, 07 październik 2022 14:15

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama