cinema.pl Artykuły

poniedziałek, 22 sierpień 2022 23:14

Moda na Sukces kończy 35 lat

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Jeśli mowa o popularnych serialach, które dzisiejszym 30- i 40-latkom w naszym kraju towarzyszą większą część życia, to od razu przychodzą na do głowy dwa tytuły: Klan oraz Moda na sukces. Saga rodu Lubiczów trwa nieprzerwanie od 1997 roku. Nie wszyscy jednak wiedzą, że Moda…, czyli jeden z wzorców, na którym opierali się twórcy polskiej telenoweli, jest starsza o 10 lat. Oraz że już niebawem będzie można zobaczyć najnowszy sezon w naszym kraju.

 

W poniedziałek 23 marca 1987 r. o godz. 13.30 czasu lokalnego amerykańska telewizji CBS wyemitowała pierwszy odcinek Mody na sukces (tytuł oryginalny The Bold and the Beautiful, czyli „Śmiali i piękni”.). Saga rodu Forresterów szybko podbija amerykańskich telewidzów i rusza na podbój Europy; na przełomie lat 89. i 90. trafia pod strzechy w Europie. Jest emitowana kolejno w Szwajcarii, Niemczech, Grecji, Francji, Włoszech (gdzie podobna zaliczyła rekordową popularność w skali europejskiej). Widzowie nad Wisłą musieli poczekać na telewizyjny przebój z bodaj najbardziej rozpoznawalną czołówką serialową (ten saksofon!) aż do 1994 roku, kiedy hit CBS zostaje zakupiony przez telewizję publiczną.

Co stanowiło o fenomenie kultowego tasiemca w Polsce? Z pewnością trafił na antenę w dobrym momencie: świetne tłumaczenie tytułu (zarówno słowa: „moda”, modny”, jak i „sukces” stanowiły wtedy, w połowie lat 90. o prestiżu) a sama pogmatwana fabuła i obsadzeni w niej młodzi i piękni ludzie byli ogromnym magnesem. Modę pierwotnie pokazywano na TVP1 trzy razy w tygodniu, o 8:00 rano i 16:00 (powtórka). Mimo tego, że Polki i Polacy zaczęli towarzyszyć perypetiom bohaterów od odcinka 216., nikomu to nie przeszkadzało – pełen retrospekcji, powolnej akcji serial zrealizowany jest tak, że można w dowolnym momencie włączyć odcinek i w krótkim czasie odnajdziemy się w aktualnej fabule. Traktująca o bogatej rodzinie założycieli Domu mody Forrester produkcja spełniała swój eskapistyczny charakter – łatwo było oderwać się od problemów dnia codziennego w niełatwych latach 90. i zanurzyć w opowieści pełnej romansów, zdrad, ślubów, rozwodów, śmierci a nawet… zmartwychstań. W chwili szczytowej popularności w Polsce serial oglądało ponad 2,5 miliona osób, przede wszystkim były to kobiety w kategorii wiekowej 50 plus.

William Bell, pomysłodawca i główny showrunner Mody miał powtarzać, że kluczem do sukcesu serialu jest “jak najczęściej i jak najbardziej wszystko komplikować”, co stało się swego rodzaju receptą na długie życie tej, jaki i wielu innych telenoweli i rozpoczęło fenomen kultowego odbioru. Popularnym sposobem na spędzanie wolnego czasu fanów na całym świecie stały się wspólne seanse z wyborem najbardziej absurdalnych twistów fabularnych, bogato omawianych na licznych forach fanowskich czy grupach dyskusyjnych poświęconych Modzie.  

Moda na sukces uchodzi za najpopularniejszą operę mydlaną na świecie. Emitowany w ok. 140 krajach, dzięki swojej rekordowej publiczności trafił do Księgi Rekordów Guinnessa. Obecnie, od startu emisji, z oryginalnej ekipy aktorskiej pozostali już tylko Katherine Kelly Lang (Brooke Logan) i John McCook (Eric Forrester). 

Poprzedni sezon można jeszcze zobaczyć w Playerze. Najnowszy, 35. sezon legendarnej opery mydlanej w połowie września wystartuje na platformie Red Go.

Czytany 207 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 22 sierpień 2022 23:25

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama