cinema.pl Artykuły

piątek, 18 luty 2022 23:17

Retrospektywa Jiříego Trnki w Cieszynie

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Tegoroczne Kino na Granicy będzie okazją do poznania twórczości słynnego czeskiego twórcy. Część kinomanów czeka na możliwość obejrzenia jego prac na wielkim ekranie.

 

Artysta, ilustrator, pisarz, scenarzysta, lalkarz, rzeźbiarz i jeden z twórców założycieli czeskiego filmu animowanego - Jiří Trnka był jednym z największych i najbardziej wszechstronnych czeskich artystów XX w., któremu udało się wywrzeć wpływ na światowe życie artystyczne. Zaczynał w Pilźnie w Teatrze Spejbla i Hurvínka Josefa Skupy. W 1945 r. był jednym ze współzałożycieli studia filmu animowanego Bratři v triku. W 1947 r. założył Studio Filmów Lalkowych, stając się prekursorem nowych technologii.

- Dzięki geniuszowi Trnki i jego świetnemu, niewielkiemu zespołowi, powstała słynna czeska szkoła animacji lalkowej. Na Zachodzie Trnka zdobywał nagrody festiwalowe, stał się atrakcyjnym towarem eksportowym. Piękno tych filmów, w połączeniu z jego doskonałą i imponującą prezencją, uczyniło z niego osobistość światowego formatu. Na jego przykładzie reżim komunistyczny udowadniał, jak bardzo jest humanistyczny i jak ceni sobie sztukę. Trnka nigdy nie został etatowym pracownikiem, nie należał do partii komunistycznej i robił to, co uważał za stosowne. Był królem czeskiej ilustracji książkowej i filmu lalkowego, jednak żył w cieniu totalitarnej władzy, co miało pewne konsekwencje. W połowie lat 60. przygotowywał się do realizacji swojego ostatniego dzieła: krótkometrażowego filmu „Ręka”, brutalnej alegorii totalitarnej władzy. Film został nagrodzony na Festiwalu w Annecy, ale nie spodobał się czechosłowackiej cenzurze – mówi Martin Novosad, dyrektor programowy Kina na Granicy po stronie czeskiej. - Jiří Trnka poza tym, że był twórcą "poważnym", który – szczególnie w późniejszych filmach – podejmował tak trudne tematy, jak dehumanizacja ludzkiej społeczności, relacja między człowiekiem a technologią czy kwestia wolności artystycznej w systemie totalitarnym, ze swej natury był magikiem i iluzjonistą, który chciał bawić, zaskakiwać i zadziwiać widza. Był pionierem. Jego „Sen nocy letniej” z 1959 roku to pierwszy na świecie film animowany w szerokoekranowym formacie CinemScope (2:35:1). 

Czytany 319 razy Ostatnio zmieniany piątek, 18 luty 2022 23:20

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama