cinema.pl Artykuły

czwartek, 21 październik 2021 16:00

Premiery na MOJEeKINO

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Premiery na MOJEeKINO - 22 października

 

Zwierzęta w filmach służą zazwyczaj ludzkiej historii, ludzkim uczuciom i ludzkim łzom. 

Dlatego polecamy zdumiewający dokument GUNDA który oferuje inny sposób patrzenia na zwierzęta - wzniośle piękny i głęboko poruszający!

Sensacja zeszłorocznego festiwalu w Berlinie oferuje inną możliwość spojrzenia na zwierzęta, na cechy, na tekstury, kształty i światło. To w sumie prosty film, który koncentruje się na świni-matce i jej prosiętach. W krótkim fragmencie wędrujemy z kurczakami, w tym z imponująco zwinnym jednonogim ptakiem. W innym miejscu, krowy galopują na zamglone pole, by się wypasać. 

Ten projekt powstał z pasji rosyjskiego reżysera Victora Kossakovsky'ego, który od marzył o jego realizacji. Jego podejście było proste, a zarazem pomysłowe. Kręcąc w czarno-białej technice cyfrowej, bez muzyki, lektora, tekstów czy ludzi na ekranie, otwiera intymne okno na życie zwierząt, którego główną bohaterka jest Gunda.

MeK https://www.mojeekino.pl/film/vod.1388-gunda 

Dystrybucja Gutek Film http://pliki.gutekfilm.pl/Filmy%202021/Gunda/

 

BERLIN ALEXANDERPLATZ od Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

MeK https://www.mojeekino.pl/film/vod.842-berlin-alexanderplatz

To, co zaczęło się jako ekscytujący eksperyment myślowy, zabawa w reinterpretację i uwspółcześnienie powieści Alfreda Döblina – tytułu, z którym dorastałem, i który kocham i zarazem nienawidzę, w ciągu siedmiu lat rozwoju przybrało nowe formy. 

Na początku chciałem znaleźć klucz narracyjny, który dałby mi dostęp do powieści w naszej teraźniejszości. Decyzja by opowiedzieć tę historię z perspektywy czarnoskórego uchodźcy nie była oczywista, ale dodatkowo podyktowana chęcią ukazania oblicza strukturalnie dyskryminowanej i dyskredytowanej społeczności. Tak jak Franz z powieści, drobny przestępca i pracownik dorywczy w latach trzydziestych, tak nasz współczesny Francis/Franz, jeden z wielu mieszkańców obrzeży Berlina, jest – jeśli można tak powiedzieć – „szumowiną społeczną”. Szybko jednak okazało się, że interesowała mnie nie tylko historia o uchodźcach w Berlinie, ale że mógłbym opowiedzieć coś o strukturze rasizmu. Walter Benjamin mówił o bohaterze Döblina – Franzu, jako o postaci z brudu, która ma w sobie pychę pragnienia stania się częścią burżuazji:  „Głód istnienia, który go  [Franza] pochłania, ponieważ żąda od życia czegoś więcej niż tylko łóżka i kawałka chleba posmarowanego masłem”. Jako dziecko afgańskich uchodźców sam znam ten głód bardzo dobrze. Rozumiem również niebezpieczeństwa, jakie ze sobą niesie. To właśnie ten głód przyciąga diabła. – od reżysera

https://c.nowehoryzonty.pl/index.php/apps/files

 

POCZĄTEK – od Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

MeK https://www.mojeekino.pl/film/vod.1390-poczatek

Kontemplując horror podporządkowanego życia, Kulumbegashvili stworzył film niezwykle fascynujący, w którym trudno jest dostrzec różnicę między początkiem a końcem, ale nie da się ukryć dzikiej gracji, z jaką reżyser rozmywa je, aż stają się jednym i tym samym.

Zrealizowany w ograniczającym ekranową przestrzeń formacie 1:33 Początek umiejętnie wykorzystuje napięcie między tym, co w kadrze, a tym, co poza nim – i chodzi tu zarówno o ludzkie, jak i boskie interwencje. Dea Kulumbegashvili umieściła akcję swojego debiutu w odizolowanej gruzińskiej wsi. Jego bohaterkę zamyka w czterech ścianach domu, w których kobietę dodatkowo ograniczają reguły życia religijnego, co potęguje wrażenie alienacji i obcości. Jakby tego było mało, Yana jest żoną lidera tutejszej wspólnoty Świadków Jehowy, odrzucanej i prześladowanej mniejszości (choć jej członkowie stąd pochodzą). W pojemnym, inspirowanym kinem Carlosa Reygadasa (producent wykonawczy), Chantal Akerman i Michaela Hanekego filmie gruzińska reżyserka eksploruje kwestie obcości (we wspólnocie, własnym domu, ale i własnym ciele), gra atmosferą terroru i sięgając po religijny wątek męczeństwa, bada granice poświęcenia. Choć okoliczności ograniczają Yanę niczym ciasny kadr, kobieta pracowicie poszerza granice swojej wewnętrznej wolności, czyniąc Początek jednym z najbardziej prowokacyjnych i dojrzałych debiutów ostatnich lat.

Czytany 178 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 21 październik 2021 16:03

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama