Mistrz prowokacji, obdarzony ostrym dowcipem i skrupulatnością technika kryminalistycznego, od trzech dekad robi widzom psikusy, które ujawniają ich współudział w przemocy. Preferując długie ujęcia, zachęca do beznamiętnego dystansu. W odpowiedzi na łatwą konsumpcję i pocieszający eskapizm, jaki oferują kinowe hity, stosuje brechtowskie sztuczki, by przypomnieć widzom o konstrukcyjnym charakterze swoich filmów, tak by zadawali sobie krytyczne pytania, a nie ulegali emocjonalnej manipulacji. Prowadzi nas w ciemne zakamarki ludzkiej psychiki i niestabilnych sił, które kipią pod powierzchnią grzecznej społecznej rutyny, a jednocześnie faworyzuje dwuznaczność, udaremniając nasze pragnienie rozwiązania zagadki.
Michael Haneke lubi mawiać, że jego filmy łatwiej się robi niż ogląda. Obsada i ekipa dobrze się bawią na planie, ale od widzów twórca oczekuje, że będą zaniepokojeni i poruszeni.
Świat Hanekego - nie jest miejscem szczęśliwym. Zwyczajne życie zostaje zakłócone przez nieoczekiwaną przemoc, co rodzi poczucie winy i napięcia, które subtelnie przenikają ponure historie, przenoszone na ekran przez austriackiego reżysera.
Od 12 marca zapraszamy na MOJEeKINO na trzy premiery:
HAPPY END https://www.mojeekino.pl/vods/vod.1042
Kilka dni z życia bogatej mieszczańskiej rodziny. Dni, podczas których wyjdą na jaw długo skrywane sekrety. Kilka dni, którezakończą się... happy endem?
Pod najbardziej ironicznym z tytułów w dorobku Hanekego kryje się jeden z najbardziej intrygujących filmów twórcy – szokujący, a jednocześnie zaskakująco zabawny. Michael Haneke bierze pod lupę najgłębiej skrywane emocje i to, jak Internet, którego używamy do komunikacji ze światem, niepostrzeżenie zmienia nasze życie intymne i relacje z najbliższymi. Z jednej strony „Happy End” to zbiór ikonicznych motywów pojawiających się w filmach Hanekego (międzypokoleniowy konflikt, dysfunkcyjna rodzina, przemoc, władza technologii).
Zwiastun: https://youtu.be/I32xY4YtzJw
MIŁOŚĆ https://www.mojeekino.pl/vods/vod.1043
Nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu w Cannes „Miłość” Michaela Hanekego to jedno z największych arcydzieł współczesnego kina. Film opowiada o sile miłości, czułości i poświęceniu. Głównymi bohaterami „Miłości” są Georges (Jean-Louis Trintignant) i Anne (Emmanuelle Riva), małżeństwo muzyków w podeszłym wieku. Ich córka (Isabelle Huppert) mieszka z rodziną za granicą. Pewnego dnia Anne przechodzi silny atak, w wyniku którego jej stan zdrowia dramatycznie się pogarsza. Więzy uczuciowe od tylu lat łączące parę zostają wystawione na ciężką próbę.
Zwiastun: https://youtu.be/SIWC8zoqBo0
MICHAEL HANEKE. ZAWÓD: REŻYSER https://www.mojeekino.pl/vods/vod.108
Jak pokazać przemoc na ekranie? Jak przedstawić rozpad rodziny? W jaki sposób zło wkrada się w tak zwane cywilizowane społeczeństwo?
Te pytania, leżące u podstaw koncepcji artystycznych Hanekego, sytuują się w centrum jego filmów do dziś. Yves Montmayeur towarzyszy mu przez 10 lat, usiłując rozwikłać zagadkę jego filozoficznego i moralnego kosmosu.
Filmy Hanekego są praktyczną realizacją jego teoretycznych założeń. Przyglądając się tworzonym przez niego inscenizacjom, dochodzimy do niego, że reprezentuje typ człowieka psychicznie okaleczonego, być może najbardziej poranionego wśród swoich rówieśników. Z tej pozycji wypowiada się w swoich filmach. Ale Haneke jest również wielkim filmowym autorem, czarującym i niedostępnym, wiedeńskim dżentelmenem, próbującym raz za razem wymazać własną przeszłość.
Dokument Montmayeura towarzyszy Hanekemu w podróżach pomiędzy Wiedniem i Paryżem, między północnymi Niemcami i Rumunią. Poznajemy w tym czasie inną twarz reżysera: wnikliwego obserwatora zachodnich społeczeństw, moralizatora, który fascynuje zarówno podczas pracy, jak i w życiu prywatnym.
Zwiastun: https://youtu.be/QSYNcdzcIYw