Asian Cinerama to sekcja przygotowana we współpracy z Asian Film Awards Academy, instytucją stojącą za jednymi z najbardziej prestiżowych azjatyckich branżowych statuetek. Znalazły się w niej filmy nominowane w 14. edycji Azjatyckich Nagród Filmowych - rozdanie nagród będzie miało miejsce 28 października w czasie Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Pusan.
Tytuły, które znalazły się na liście nominacji, to szeroka reprezentacja azjatyckiego kina głównego nurtu, filmy uznanych autorów i błyskotliwe debiuty, które wywołały ożywioną dyskusję w rodzimych krajach. Oryginalne formy, niebanalne tematy i mocne emocje - Asian Cinerama to doskonały punkt startowy dla wszystkich, którzy dopiero odkrywają azjatyckie kino i zarazem perełka dla koneserów, którzy szukają na ekranie ulubionych znanych twarzy i chcą po raz kolejny zanurzyć się w światy kreowane przez wielkich mistrzów obrazu.
Gundala, reż. Joko Anwar, Indonezja 2019
Ekranizacja kultowego komiksu, pierwszy indonezyjski film superbohaterski i reżyser-wizjoner, nie wahający się przed najbardziej ryzykownymi decyzjami. Gotowy przepis na sukces - i jeden z najbardziej kasowych filmów w historii rodzimego kina. Efektowna historia o chłopcu z nizin, który odkrywa w sobie moce, by bronić najsłabszych, to zarazem oryginalny wkład do światowej tradycji gatunku, w którym najlepsze komiksowe konwencje uzupełnione zostały o polityczny kontekst i pełną mocy tradycję kina sztuk walki.
Jedna noc, reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2019
Do czego posunie się matka, udręczona latami życia pod jednym dachem z alkoholikiem i oprawcą? Koharu wybiera drogę, która postawi trójkę jej prawie dorosłych dzieci w niełatwej sytuacji. Mistrz przewrotnego kina, łączącego gatunkowy pazur z psychologicznym zacięciem, po raz kolejny zagląda w mroczne rejony ludzkiej duszy, prowokująco mieszając emocjonalną wiwisekcję z inteligentnym czarnym humorem. Dzięki genialnym decyzjom obsadowym połamane biografie bohaterów nabierają niezwykłej intensywności, mówiąc wiele o bolączkach (nie tylko) japońskiego społeczeństwa.
Kim Ji-young, urodzona w 1982, reż. Kim Do-young, Korea Południowa 2019
Ji-young jest ambitną pracowniczką dużej korporacji, czyli jednego z miejsc słynących ze szklanych sufitów, szpiegowskich kamer w damskich toaletach i innych kłód rzucanych kobietom pod nogi. Zwłaszcza, kiedy są młodymi matkami. Ekranizacja druzgocącej powieści, która tak jak jej literacki pierwowzór wywołała falę dyskusji o ograniczeniach, z jakimi spotykają się Koreanki, to jednocześnie miażdżący feministyczny manifest i doskonale opowiedziana, pełna niezwykle trafnych detali historia, z którą mogą zidentyfikować się pracujące kobiety i młode matki na całym świecie.
Mój książę Edward reż. Norris Wong, Hongkong 2019
Czy w XXI wieku małżeństwo jest wciąż nieodzownym elementem dorosłego życia? Fong pracuje w centrum handlowym specjalizującym się w weselnych akcesoriach - lecz kiedy sama stanie przed decyzją o nałożeniu obrączki, wątpliwości nie przestaną się mnożyć. Błyskotliwy komediodramat o związkach, definiowaniu osobistej wolności i zderzeniu romantycznych bajek ze znacznie bardziej skomplikowaną rzeczywistością przysporzył debiutującej reżyserce Norris Wong miano nowej nadziei hongkońskiego kina.
Suk suk reż. Ray Yeung, Hongkong 2019
Pak i Hoi to mężczyźni wchodzący w jesień życia; wydaje się, że ich niezrealizowane marzenia takimi już pozostaną, a o skrywanych przez lata pragnieniach nikt nie usłyszy. Przypadkowe spotkanie otwiera jednak nowy rozdział historii, pokazując, że pewne uczucia nie mają daty ważności. Opowiadana z niezwykłą czułością i wyczuciem historia niełatwej miłości to hołd dla klasyki melodramatu, wpisana w wielkomiejski krajobraz Hongkongu i niezwykłą historię tego miasta.
Wersy ulicy, reż. Zoya Akhtar, Indie 2019
Raperska scena Mumbaju, indyjska wersja miejskiego bagna, pogoń za marzeniami i miłość na przekór przeciwnościom. Jeden z największych kinowych przebojów ubiegłego roku, obsypany nagrodami indyjski kandydat do Oscara elektryzuje ścieżką dźwiękową i klimatycznymi zdjęciami, w uniwersalną historię wplatając lokalne kulturowe napięcia. Zoya Akhtar mistrzowsko prowadzi fabułę opartą na biografiach popularnych artystów indyjskiego hiphopu, budując inspirującą opowieść o przełamywaniu barier i tłumionym przez lata buncie, przekuwanym w nasycone emocjami bity.
Sekcja Asian Cinerama na 14. Azjatyckim Festiwalu Filmowym Pięć Smaków
Gundala, reż. Joko Anwar, Indonezja 2019
Jedna noc / Hitoyo / One Night, reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2019
Kim Ji-young, urodzona w 1982 / Nyeonsaeng Gim Jiyeong / Kim Ji-young, Born 1982, reż. Kim Do-young, Korea Południowa 2019
Mój książę Edward / Gam dou / My Prince Edward, reż. Norris Wong, Hongkong 2019
Suk suk / Suk Suk, reż. Ray Yeung, Hongkong 2019
Wersy ulicy / Gully Boy, reż. Zoya Akhtar, Indie 2019
Karnety na festiwal online dostępne są na naszej stronie w cenie 100 PLN.
14. edycja festiwalu odbędzie się w internecie w dniach 25 listopada - 6 grudnia 2020.
Pełny program festiwalu i wydarzeń towarzyszących ogłoszony zostanie 29 października 2020.
Organizator: Fundacja Sztuki Arteria
Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Asian Film Awards Academy.