Główne role w filmie grają Tom Schilling, Sebastian Koch oraz Paula Beer.
Donnersmarck zrobił w swojej karierze tylko trzy filmy fabularne. Wspomniane już głośne "Życie na podsłuchu", hollywoodzką produkcję z Angeliną Jolie i Johnym Deppem – "Turysta", a teraz po ośmiu latach milczenia wrócił z "Obrazami bez autora". Jego nowy film to oparta na faktach opowieść o miłości, nadziei i marzeniach.
„Obrazy bez autora” obejmują trzy epoki niemieckiej historii, od czasów przedwojennych do lat 60-tych XX wieku. W wydarzenia historyczne wpleciona jest opowieść, luźno zainspirowana życiem Gerharda Richtera, jednego z najbardziej znanych współczesnych malarzy. Jego obrazy sprzedają się za miliony euro, a prace wystawiane są w najważniejszych muzach świata.
Akcja filmu rozpoczyna się w Dreźnie, tuż przed wybuchem II wojny światowej, gdzie mały Kurt Barnert mieszka z rodziną. Chłopiec najwięcej czasu spędza z ukochaną ciotką Elisabeth, która wciąga go do świata sztuki. Głównie abstrakcjonizmu, który rządzący krajem narodowi nacjonaliści uważają za wynaturzony.
Nie tylko sztukę uważają za zło. Dążąc do stworzenia idealnego aryjskiego społeczeństwa, chcą pozbyć się z niego wszystkich, którzy ich zdaniem temu zagrażają: chorych psychicznie czy w jakikolwiek sposób niepełnosprawnych i upośledzonych. Tragedia nie omija rodziny Kurta. Cierpiąca na zaburzenia emocjonalne Elisabeth zostaje skierowana na przymusową hospitalizację, a następnie poddana eutanazji. Te wszystkie wydarzenia wywrą na młodym chłopaku ogromne piętno.
Po wojnie już jako student zakochuje się z wzajemnością w pięknej Ellie, którą gra nagrodzona w tym roku w Berlinie Paula Beer. Oboje nie zdają sobie jednak sprawy, że ojciec dziewczyny, szanowany ginekolog (w tej roli rewelacyjny Sebastian Koch), skrywa mroczną tajemnicę mającą związek z tragedią, która w przeszłości spotkała rodzinę chłopaka. Czy uda im się uciec od bolesnej przeszłości i spełnić marzenia?
„Obrazy bez autora” z jednej strony są refleksją nad naznaczoną szaleństwem historią Niemiec XX wieku, z drugiej opowieścią o losie artysty konfrontującego się z ideologią i wyzwalającą mocą sztuki. Film będzie można oglądać w kinach stacjonarnych od 12 czerwca.
BIOGRAM REŻYSERA
Florian Henckel von Donnersmarck – urodził się w 1973 roku w arystokratycznej rodzinie w Kolonii. Młodość spędził pomiędzy Nowym Jorkiem, Brukselą, Frankfurtem a Berlinem. Studiował literaturę rosyjską w Sankt Petersburgu oraz filozofię, nauki polityczne i ekonomię w Oksfordzie. Ukończył reżyserię w Akademii Filmu i Telewizji w Monachium. W 1996 roku wygrał staż reżyserski u Richarda Attenborough przy filmie „Miłość i wojna”. Jego szkolny film „Dobermann” zdobył wiele laurów, wśród nich m.in. Nagrodę Maxa Ophülsa.
W pełnym metrażu zadebiutował w 2006 roku głośną produkcją „Życie na podsłuchu”. Obok Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego przyniósł mu BAFTĘ, trzy Europejskie Nagrody Filmowe oraz ponad 70 innych laurów na całym świecie. W 2010 roku wyreżyserował „Turystę”, z Angeliną Jolie i Johnnym Deppem w rolach głównych. Film miał trzy nominacje do Złotych Globów. „Obrazy bez autora” to jego trzeci film.
Filmografia:
2018 Obrazy bez autora / Werk ohne Autor
2010 Turysta / The Tourist
2006 Życie na podsłuchu / Das Leben der Anderen
2002 Der Templer (kr.m., współreżyser)
1999 Dobermann (kr.m.)
1998 Das Datum (kr.m.)
1997 Mitternacht (kr.m.)