cinema.pl Festiwale

wtorek, 09 kwiecień 2019 22:27

Polskie kino znowu zachwyca Londyńczyków

Napisane przez  Ewa Cieplińska-Bertini
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Na ekranach prestiżowych kin Londynu trwa święto polskiego filmu – Kinoteka Polish Film Festival. Ekranizacja słynnego reportażu Ryszarda Kapuścińskiego z czasu wojny domowej w Angoli, ‘Jeszcze dzień życia’ otworzyła 17. edycję festiwalu. Zamknie ją galowa projekcja ‘Zimnej wojny’, która odbędzie się w obecności Pawła Pawlikowskiego. 

 

Głównym powodem, dla którego programiści Kinoteki postanowili otworzyć tegoroczny festiwal międzynarodową koprodukcją, zrealizowaną w połączeniu sfabularyzowanej animacji z typowym dokumentem, posługującym się autentycznym materiałem filmowym i zdjęciowym oraz współcześnie przeprowadzonymi wywiadami ze świadkami omawianych wydarzeń jest jej aktualność i uniwersalność. Marlena Łukasiak, dyrektor artystyczny festiwalu powiedziała, że ‘wojny nadal są prowadzone, a reporterzy mierzą się z tymi samymi problemami, jak ich poprzednicy przed ponad czterdziestoma latami. ‘Jeszcze dzień życia’ odzwierciedla również ideę festiwalu o międzynarodowej współpracy. ’Mieliśmy poczucie, że sytuacja polityczna Wielkiej Brytanii w związku z Brexitem jest dość napięta, więc chcieliśmy otworzyć festiwal filmem, który jest ponad podziałami’.

Program Kinoteki

Podobnie jak w ubiegłych latach, tegoroczny program festiwalowy, realizowany jest przy współpracy z wiodącymi londyńskimi ośrodkami kultury, m.in. The Barbican, Tate Modern, Institute of Contemporary Atrs (znany jak ICA), Watermans Art Centre, The Horse Hospital  oraz filmu: British Film Institute, dziennikarskim klubem Frontline Club oraz z kinami studyjnymi: Regent Street Cinema i Close-Up Cinema

Nowe Polskie Kino

Ta najliczniejsza, składająca się z 11 filmów sekcja, jest przeglądem najnowszych polskich produkcji w reżyserii zarówno debiutantów, jak i powszechnie uznanych mistrzów. Miłośnicy polskiego kina będą mogli zobaczyć, m.in. ‘Ułaskawienie’ Jana Jakuba Kolskiego, dwie komedie: ‘7 uczuć’ Marka Koterskiego i ‘Jak pies z kotem’ Janusza Kondratiuka oraz dwa dramaty kostiumowe: ‘Kamerdyner’ Filipa Bajona i ‘Eter’ Krzysztofa Zanussiego. Młodszych twórców reprezentować będą: Kinga Dębska (‘Zabawa, zabawa’), Paweł Maślona (‘Atak paniki’), Piotr Domalewski (‘Cicha noc’), duety Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka (‘Moja polska dziewdzyna’) oraz Klary Kochańskiej i Kaspra Bajona (‘Via Carpatia’). Projekcje zamieszczone w sekcji nowego kina odbywają się w arthousowym Regent Street Cinema oraz w ICA.

Polskie reżyserki

BFI Southbank będzie gościł nową sekcję programu poświęconą polskiemu kinu kobiecemu. W ramach tego bloku pokazane zostaną trzy filmy: nagrodzony Złotym Pazurem w Gdyni, debiutancki obraz Olgi Chajdas ‘Nina’, doskonale przyjęty w Cannes w ubiegłym roku film Agnieszki Smoczyńskiej ‘ Fuga’ oraz psychologiczny horror w reżyserii Jagody Szelc ‘Monument’. W programie festiwalu znajduje się również nagrodzony Złotymi Lwami debiut młodej reżyserki ‘Wieża. Jasny dzień’. 

Marlena Łukasiak, uważa, że od kilku lat, ‘od kiedy kobiety dostały szansę zaistnienia w kinie, pojawiła się wśród polskich kobiet filmowców ogromna energia twórcza, którą warto eksponować. W przeszłości kobiety były na poboczu kinematografii. To się jednak zmienia. Jest dużo bardzo kreatywnych kobiet i przy tym bardzo odważnych. Kobiety biorą kamerę, robią filmy, wchodzą na scenę. Jest mnóstwo tematów związanych z kobietami, o których nie powstały jeszcze filmy. W sferze psychiki kobiecej jest jeszcze bardzo dużo do eksplorowania’.

Stanisław Lem na ekranie

Program powstał we współpracy z kuratorami The Barbican. Postanowiono pokazać mniej znane na Wyspach Brytyjskich adaptacje twórczości Lema, m.in. ‘Test pilota Prixa’ – polsko-radziecką produkcję w reżyserii Marka Piestraka z 1979 roku. Projekcję rosyjskiej wersji ‘Solarisa’ z roku 1968 poprzedzi wstęp znanego pisarza sci-fi Adama Robertsa. ‘Silent Star’ (polsko-wschodniniemiecka współpraca) oraz ‘Przekładaniec’ Andrzeja Wajdy to kolejne przykłady na ogromne zainteresowanie Lemem w latach sześćdziesiątych. 

Wyjątkowo interesująco zapowiada się dyskusja panelowa, w której wezmą udział autorzy krótkometrażowej animacji ‘Maska’ z muzyką Krzysztofa Pendereckiego, Bracia Quay oraz Danusia Schejbal i Andrzej Klimowski, autorzy powieści graficznej ‘Robot’ opartej na dwóch opowiadaniach Lema z cyklu ‘Bajki Robotów’. Warto wspomnieć, że polscy graficy dokonali też komiksowej adaptacji ‘Mistrza i Małgorzaty’ oraz ‘Dr Jekyll i Mr Hyde’.

W hołdzie Witoldowi Sobocińskiemu

Close-Up Film Centre znajduje się w jednej z najbardziej hipsterskich dzielnic Londynu. To właśnie tu pokazane będą cztery filmy, do których zdjęcia nakręcił zmarły pod koniec ubiegłego roku, jeden z najwybitniejszych polskich operatorów: ‘Ręce do góry’ Jerzego Skolimowskiego, ‘Sanatorium pod klepsydrą’ Wojciecha Jerzego Hasa, ‘Trzecia część nocy’ Andrzeja Żuławskiego oraz ‘Życie rodzinne’ Krzysztofa Zanussiego. O współpracy z Sobocińskim podczas kręcenia filmu Zanussi opowiedział we wstępie poprzedzającym projekcję. 

Retrospektywa Andrzeja Żuławskiego – ‘Na srebrnym globie’

Filmy Żuławskiego pojawiają się często w programie kolejnych Kinotek. ‘Zainteresowanie twórczością reżysera rośnie z roku na rok’ – twierdzi Marlena Łukasiak. Podczas tegorocznej edycji festiwalu, przy okazji prezentacji kultowego obrazu, uważanego za ‘najlepsze niehollywoodzkie dzieło science fiction w historii kina’, zorganizowana została w The Horse Hospital wystawa kostiumów z tego filmu oraz sesja rekonstruująca fascynującą historię filmu. W secji wezmą udział, m.in. operator Andrzej Jaroszewicz, Grazyna Dyląg oraz Adam Żuławski, wnuk autora ‘Księżycowej trylogii’. 

Dokumenty

Institute of Contemporary Arts będzie gospodarzem sekcji filmu dokumentalnego. W trakcie dwóch festiwalowych tygodni, widzowie mogą zobaczyć dokumentalną biografię Waleriana Borowczyka w reżyserii Kuby Mikurdy zatytułowaną ‘Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka’. John Bruce i Paweł Wojtasik pokażą kameralną medytację na temat śmierci (‘End of Life’) a Ewa Podgórska ‘Diagnozę’ - poetycki esej poświęcony Łodzi. 

Łodzi, a właściwi Łódzkiej Szkole Filmowej, poświęcone jest seminarium, które również odbędzie się w ICA. Jednym z prelegentów będzie Ewa Podgórska. Rozmówcy, m. in. Wojciech Staroń i Paweł Łoziński, skoncentrują się na roli, jaką szkoła odegrała w tworzeniu kina non-fiction nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie.

Dodatkowe wydarzenia

Organizatorom festiwalu udało się zaprosić do Londynu Zbigniewa Namysłowskiego. Koncert odbędzie się po galowej projekcji ‘Zimnej wojny’. Słynny jazzman będzie grał muzykę swojego byłego współpracownika, legendarnego Krzysztofa Komedy. 

Natomiast w Frontline Club, renomowanym klube zrzeszającym dziennikarzy i korespondentów wojennych z całego świata odbędzie się projekcja filmu ‘53 wojny’ w reżyserii Ewy Bukowskiej. Jest on oparty na biograficznej książce Grażyny Jagielskiej, żony korespondenta wojennego, Wojtka Jagielskiego. Po pokazie filmu oboje Jagielscy wezmą udział w dyskusji z publicznością.

Ciekawym wydarzeniem będzie impreza ‘Rave Culture and Arts in 1990s Poland’ w Tate Modern. Będzie to prezentacja videoartów polskich artystów z lat 90. poświęconych subkulturze polskiego rave. 

Plakat Kinoteki

Do zaprojektowania plakatu reklamującego tegoroczną Kinotekę, organizatorzy zaprosili  Maksa Bereskiego, absolwenta Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, entuzjastę kina, twórcę projektu ‘Plakiat’, w którym artysta prezentuje alternatywne plakaty filmowe. 

Strona Kinoteki

www.kinoteka.org.uk 

z Londynu Ewa Cieplińska-Bertini

 

Czytany 144 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2019 15:17

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama