cinema.pl Artykuły

niedziela, 04 listopad 2018 19:16

Podróż filmowa z Korei Południowej do Londynu

Napisane przez  Ewa Cieplińska-Bertini
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Brytyjska premiera pełnometrażowego debiutu młodej niezależnej reżyserki, Jeon Go-woon, ‘Microhabitat’ otworzyła 1. listopada trzynastą edycję Koreańskiego Festiwalu Filmowego w Londynie. Około pięćdzieśęcu filmów pokazanych zostanie najpierw w wielu prestiżowych salach kinowych stolicy. Następnie wybrane obrazy pojadą do sześciu innych miast brytyjskich.



 Południowokoreańska kinematografia od lat wzbudza ogromne zainteresowanie kinomanów na całym świecie. Produkcje koreańskich filmowców osiągają nie tylko konkurencyjne sukcesy kasowe w kraju i zagranicą, ale także nagrody na renomowanych międzynarodowych festiwalach filmowych. Dzisiejsza hossa jest wynikiem sprzyjającej rodzimym filmowcom polityki realizowanej przez rząd kraju – stworzenie Korean Fim Council oraz umożliwienie multimilionowym grupom biznesowym, takim jak CJ, Orion czy Lotte, inwestowania w przemysł filmowy.

Filmowcy koreańscy mają więc dużo do zaoferowania. Festiwale ich twórczości odbywające się, m.in.  w Nowym Jorku, Londynie czy Warszawie mają z czego wybierać. Doskonałe pod względem technicznym, ciekawie opowiedziane historie, choć zanurzone w lokalnej kulturze, są uniwersalne i świetnie odbierane na całym świecie. Chociażby tak, jak historia głównej bohaterki, Miso, z galowej projekcji otwierającej tegoroczny LKFF.

Trzydziestoparoletnia Miso pracuje jako sprzątaczka ekskluzywnych mieszkań. Studiów nie skończyła, gdyż nie stać ją było na zapłacenie czesnego. Skromne zarobki oraz dochód z oddawanej krwi wystarczają jedynie na wynajęcie nieogrzewanego pokoju, paczkę papierosów i szklankę whiskey dziennie, ale już nie na wspólne zamieszkanie z chłopakiem czy okazjonalną kolację w restauracji. Kiedy ceny idą w górę, Miso postanawia pozbyć się jednego z wydatków – czynszu. Robi listę osób, z którymi kiedyś łączyła ją bliska przyjaźń i rusza w drogę w poszukiwaniu dachu nad głową. Jej Odyseja prowadzi widza przez różne środowiska i sytuacje społeczne, w jakich znajdują się młodzi ludzie w Korei (ale czy tylko w Korei?). Opowiada także o sile przyjaźni, a właściwie o jej braku, kiedy człowiek znajdzie się w potrzebie. Bieda, samotność czy bezdomność występują w różnych zkątkach świata. Problemy z nimi związane są niewątpliwie uniwersalne i zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną.

Programiści londyńkiego festiwalu, wybrali do sekcji ‘Special Focus: A Slice of Everyday Life’ 16 filmów pokazujących rzeczywistość koreańskiego życia od środka, w jej różnych odsłonach i epokach. Są to więc opowieści o wykładowcy uniwersyteckim, listonoszu, robotniku i prostytutkach, z późnych lat 90. - ‘ The Power of Kangwon Province’ słynnego reżysera Hong Sangsoo, ciągle regularnie odlądany ‘Christmas in August’ Hur Jin-hoa. Będą również później powstałe obrazy: ‘Grain in Ear’(reż. Zhang Lu) – opowiadający o codziennym życiu koreańskiej kobiety (mniejszości narodowej) mieszkającej w Chinach, ‘Beathless’ – autorski debiut Yang Ik-junge z 2008 roku, ‘The Journals of Musan’ – opowieść o dwóch dezerterach z Korei Północnej próbujących odnaleźć się w nowej rzeczywistości  oraz produkcje z ostatnich lat: ‘The Poet and the Boy’ – LGBT dramat z 2017 roku opowiadający o niespodziewanym seksualnym zainteresowaniu żonatego poety młodym sklepikarzem i ‘The Land of Seonghye’ - obraz kobiety walczącej o godne przetrwanie w społeczeństwie nastawiaonym na pieniądze i konsumpcję. Film ten, zdobywca the Grand Prize w Jeonju International Film Festival, będzie miał podczas festiwalu w Londynie europejską premierę.

Sekcja zatytułowana ‘Cinema Now’, za program której w tym roku odpowiedzialny jest znany krytyk filmowy i specjalista od wschodnioazjatykciego kina, Anton Bitel, oferuje 7 najnowszych rodzimych hitów. Pokazany podczas tegorocznego BFI LFF ‘Little Forest’ jest wspaniałą kulinarną wyprawą wgłąb wiejskiej Korei z Kim Tae-ri (‘The Handmaden’) w roli głównej. ‘The Princess and the Matchmaker’ (reż. Hong Chang-Pyo) – romantyczna, pałacowa intryga osadzona w 1753 roku będzie miała w Londynie międzynarodową premierę. Jeśli koreańskie hity, to nie może zabraknąć thrillerów. W programie znalazły się więc: ‘Seven Years of Night’- brutalny thriller, którego polscy miłośnicy kina azjatyckiego już mieli okazję zobaczyć w kinach pod koniec października, ‘The Witness’ i dramat sądowy, ‘Heart Blackened’. Na tegoroczny festiwal powrócił również ceniony twórca koreańskiego kina autorskiego, Hong Sangsoo, z najnowszym zimowym komedio-dramatem, ‘Hotel by the River’. Ki Joobong, zdobywca nagrody dla najlepszego aktora w Locarno i odtwórca głównej roli w ubiegłorocznym hicie ‘Merry Christmas, Mr Mo’, stoi na czele aktorskiego zespołu regularnie współpracującego z reżyserem.

‘Indie Firepower’ pokazuje kilka najciekawszych przykładów nowego koreańskiego kina niezależnego. W tym roku, w tej sekcji przedstawiano przegląd wybranych filmów z twórczości Park Kiyonga. Pokazane zostaną jego trzy sztandarowe obrazy, których centralnym tematem są krótkotrwałe związki seksualne: ‘Motel Cactus’, ‘Camel[s]’ i ‘Old Love’. Reżyser spotka się z publicznością w ramach sekcji ‘In Conversation’ w historycznej sali kinowej Regent Street Cinema.
Obecność kobiet tworzących filmy w Korei Połdłudniowej jest aktywna i ma długie tradycje. Dowodem jest powstały w roku 1997 Seoul International Women’s Film Festival. Sześć filmów pokazanych w tym roku w Seoulu zostało włączone do repertuaru londyńskiego festiwalu. Trzy krótkie metraże (‘A Blind Alley’ - reż. Oh Suyeon, ‘Playground’ - reż. Choi Cho-Ah i ‘Testimony’ – reż Woo Gyeng-Hee) są reakcją reżyserek na kampanię #MeToo. Każdy z nich przedstawia inną formę seksualnego molestowania oraz traumę nim spowodowaną.

Dokument zatytułowany ‘For Vagina’s Sake’ (reż. Kim Bo-ram) jest żartobliwym spojrzeniem na menstruację, temat w dalszym ciągu często traktowany jako tabu. Natomiast kolejny dokument, ‘Grown Up’ (reż. Jang Hyeyeong) podejmuje zagadnienia służby zdrowia, rodzinnych wartości oraz stosunku społeczeństwa do niepełnosprawnych.

Drugi pełnometrażowy film młodej koreańskiej reżyserki, Jeong Ga-young, ‘Hit the Night’, jest powieścią o seksie, alkoholu i imprezowaniu. Reżyserka odwraca jednak role – nie mężczyzna występuje tu jako pożądliwy napastnik, lecz kobieta. Film jest nowatorskim spojrzeniem na seksualność, pożądanie, potrzeby i humor młodych Koreanek. Jeong Ga-young, reprezentantka niezależnej sceny współczesnego kina koreańskiego, weźmie udział w specjalnym spotkaniu z publicznością w uniwersytecie w Kingston.

‘Contemporary Classic: Lee Myung-Se & the 1090s’ – prezentacja ikonicznych filmów reżysera nazywanego często ojcem Nowej Fali koreańskiego filmu.
Lee Myung-Se rozpoczął karierę filmową pod koniec lat 80. jako asystent znanego reżysera, Bae Chang-ho. W latach 90. Lee podjął pracę nad luźno związaną miłosną trylogią – projekt eksperymentaly pod względem wizualnym jak i tematycznym.
Pierwszym z nich jest ‘My Love, My Bride’ – opowieść o młodym małżeństwie początkującego poety, Yeong-min i jego żony, Mi-yeong, jest niezwylke nowatorski pod względem wizualnym. Zawiera wstawki animacji i dymki. Jest ukłonem reżysera do jego ulubionych manhwa komiksów.
Nastepne w trylogii to ‘First Love’ (1993) i ‘Their Lost Love Affair’ (1996) będą również pokazane podczas tegorocznego festiwalu. Reżyser jest honorowym gościem londyńsko-koreańskich spotkań filmowych.

W programie znajduje się również ciekawa sekcja  ‘Animation’, ‘Mise-En-Scene’, Shorts’ i ‘Artist Video’.

Ewa Cieplinska-Beritin z Londynu

Czytany 59 razy Ostatnio zmieniany sobota, 10 listopad 2018 10:24

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv