cinema.pl Wywiady

czwartek, 19 lipiec 2018 15:10

Adam Kruk o 12. Przeglądzie Filmowym Brave: Forbidden Cinema.

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

12. Przegląd Filmowy Brave: Forbidden Cinema nabiera tempa i już dzisiaj poznamy laureata konkursu na nagrodę publiczności. O wydarzeniu odpowiada Adam Kruk, kurator imprezy.



art. pras.Na początku zapytam o hasło KINO BEZ PUDRU. Tzn.?

Przede wszystkim, wybraliśmy 20 rewelacyjnych filmów, o których głośno jest na świecie. Dlaczego kino bez pudru? Brave: Forbidden Cinema to przegląd dla każdego, kto jest zainteresowany pogłębionym, nieuproszczonym, nieraz dość surowym i okrutnym obrazem współczesnego świata. Pokazujemy rzeczywiste problemy i zjawiska społeczne, rzadko pojawiające się w publicznej dyskusji. Powiem prowokacyjnie: nie chodzi wyłącznie o to, by widz dobrze się bawił. Jestem przekonany, że filmy w programie przeglądu to gratka dla kinomanów, ale często są czymś więcej niż tylko filmami. Bywają krzykiem protestu, apelem, czasem wołaniem o pomoc.

Często się mówi, że bez pudru, czyli „bez ściemy". Faktycznie istnieje takie kino? Czy możemy mówić o konkretnych gatunkach?

Filmy prezentowane podczas Brave: Forbidden Cinema łączy zainteresowanie losami konkretnych ludzi z różnych części świata w konfrontacji z rzeczywistą, „nieściemnioną” społeczną lub polityczną opresją - nawet jeśli mowa o fabułach, nie dokumentach. Np. w sekcji Kids in Danger znalazły się filmy o młodych ludziach postawionych wobec trudnych problemów i poważnych wyzwań: „Złota klatka” to niezwykły, momentami wstrząsający film drogi, pokazujący dzieciaki z Gwatemali podróżujące do USA w poszukiwaniu lepszego życia. Z kolei bohaterką argentyńskiego filmu „Alanis” jest młoda pracownica seksualna z Buenos Aires, która próbuje wychować małe dziecko w społeczeństwie stawiającym wokół niej ciągle nowe bariery. Wracając do pytania: myślę, że mniejsze znaczenie ma gatunek, ważniejsze jest podejście twórców do tematu.

Skąd w ogóle pomysł na tego rodzaju imprezy? Jaki jest cel?

Brave: Forbidden Cinema jest bezpośrednio związany z Brave Festival i jego misją. Przegląd pozwala poszerzyć kontekst, poruszyć i pogłębić wątki, które pojawiająart.prassię także podczas prezentowanych w ramach festiwalu spektakli czy koncertów. Wszystkie te wydarzenia tworzą spójną całość, pozwalając spojrzeć na tematykę każdej kolejnej edycji festiwalu z różnych punktów widzenia i przez pryzmat różnych środków ekspresji. Na tym polega siła i unikatowość Brave Festival. 

Co widzowie zobaczą podczas eventów? Jak są dobierane tematy, kategorie?

Filmy dobrane są tak, by tematycznie współgrały z 13. edycją Brave Festival, niekiedy mają nawet tych samych bohaterów. W cyklu Brave People Doc jest m.in. dokument „Pewnego dnia, może jutro”, historia mieszkańców kolumbijskiej wioski Las Pavas, którzy walczą o swoją ziemię z wielkimi posiadaczami ziemskimi i koncernami. Można ich posłuchać również w spektaklu festiwalowym „Los Paveros por la Tierra”. Inny przykład to film „Ptaki śpiewają w Kigali”, w którym jedną z głównych ról odgrywa Eliane Umuhire, ruandyjska aktorka występująca też w spektaklu „Nadzieja Afryki”, znajdującym się w programie Brave Festival 2018.

Hasło "Widzialni/Niewidzialni". Tzn.?

Główny motyw tegorocznej edycji Brave Festival odwołuje się do artystów, którzy są widzialni lokalnie w swoich społecznościach, ale świat ich nie dostrzega. Taniec, muzyka czy teatr to ich arsenał w walce o to, by zaznaczyć swoją obecność, walczyć ze stereotypami, z niesprawiedliwością i wykluczeniem. Wszystko to brzmi górnolotnie, ale to wrażenie zupełnie znika przy bezpośrednim spotkaniu z artystami, którzy są niezwykle otwarci, pełni energii i optymizmu. Wartość Brave Festival polega nie tylko na tym, że jest dla nich „tubą”, dzięki której lepiej można ich usłyszeć, ale też na tym, że stwarza publiczności niepowtarzalną okazję, by w ogóle takich ludzi poznać. 

Zaciekawił mnie motyw Bliskiego Wschodu. Skąd pomysł? Czy to w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń?

W programie znalazły się dwa filmy dotykające problemów tej części świata: „Teczki Sary i Salima”, opowiadający o związku Izraelki i Palestyńczyka, oraz „Teheran tabu”, obraz wykonany z użyciem rotoskopii, sugestywnie pokazujący klimat współczesnej stolicy Iranu. Odbyła się też debata „Tabu w kinie Bliskiego Wschodu”, z udziałem ekspertów z Polski, Izraela i Iranu. Zainteresowanie Bliskim Wschodem rzeczywiście wynika z faktu, że jest to jeden z najbardziej zapalnych regionów świata, gdzie krzyżują się interesy globalnych potęg, a w to wszystko uwikłani są przecież zwykli ludzie, ze swoimi pragnieniami i marzeniami, rozbijającymi się często o sytuację społeczno-polityczną.

Taki festiwal to zapewne nie tylko filmy. Jak u Was to wygląda? Podejrzewam, że na filmach się nie skończy.

Jeden z cykli ma formułę konkursu, w ramach którego zwycięzcę wybiera publiczność, głosując po seansach. Główna nagroda to 2,5 tys. euro, a nagrodzony film będzie można jeszcze zobaczyć na dodatkowym seansie 21 lipca. Seansom towarzyszą spotkania i dyskusje, z udziałem twórców filmów oraz znawców tematyki, która jest w nich poruszana – tak jak w przypadku wspomnianego Bliskiego Wschodu, Azji Południowo-Wschodniej czy krajów afrykańskich. To bardzo ważna część przeglądu, daje okazję na poszerzenie zagadnień, o których opowiadają filmy. Nasza publiczność tego oczekuje. 

Imprez filmowych jest bardzo dużo, co jest najtrudniejsze przy organizowaniu tego rodzaju imprez?

– Najważniejsze jest to, by przegląd znalazł swoją tożsamość, wyróżnił się w oczach publiczności. W przypadku Brave: Forbidden Cinema to się bardzo dobrze udaje, co pokazują wypełnione sale kinowe, ale też fakt, że publiczność chętnie uczestniczy w spotkaniach i dyskusjach po filmach. To nie tylko kinomani, ale też osoby po prostu interesujące się światem, które dzięki kinu są w stanie lepiej go zrozumieć.


Dodatkowe informacje


12. Przegląd Filmowy Brave Forbidden Cinema trwa w dniach 14-21 lipca. Wszystkie projekcje, jak również spotkania z twórcami filmów, zaplanowano w Dolnośląskim Centrum Filmowym we Wrocławiu.
Bilety są dostępne w punktach sprzedaży Eventim, on-line, w Centrum Festiwalowym w Barbarze (ul. Świdnicka 8B) oraz w kasach Dolnośląskiego Centrum Filmowego.
Cały dochód ze sprzedaży biletów na Brave Festival, łącznie z przeglądem filmowym, zostanie przekazany międzynarodowej organizacji charytatywnej ROKPA, niosącej pomoc ubogim i osieroconym dzieciom w Tybecie.
Brave Festival 2018 wsparła finansowo Gmina Wrocław oraz Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji:
http://www.bravefestival.pl/pl/editions/2018/events/forbidden-cinema
www.bravefestival.pl


Brave Festival jest międzynarodowym wydarzeniem odbywającym we Wrocławiu już od 2005 roku, którego celem jest prezentowanie kultur i tradycji z całego świata, które pomimo swego unikatowego charakteru i wysokiej wartości artystycznej, wciąż pozostają nieznane szerokiej publiczności. W poprzednich latach na festiwalu prezentowali się artyści z takich krajów jak Togo, Brazylia, RPA, Iran czy Indie. Brave Festival jest wydarzeniem o charakterze charytatywnym, a cały dochód pozyskany ze sprzedaży biletów przekazywany jest organizacji ROKPA International finansującej przedsięwzięcia o charakterze kulturalnym, społecznym
i edukacyjnym skierowane do dzieci i młodzieży z różnych krajów świata.
Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Kultury Teatralnej „Pieśń Kozła” dofinansowane ze środków Gminy Wrocław oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Wrocławia, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.
„Brave Festival” – festiwal ludzi odważnych, ludzi, którzy mówią skąd pochodzą, jakie są ich wartości, jaka jest ich tradycja, duchowość. To festiwal nie o dziełach sztuki, ale o sztuce, dzięki której można ocalić i ochronić tysiące zapomnianych, porzuconych, osamotnionych kultur i ludzi.

Czytany 493 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 24 lipiec 2018 15:06

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama