cinema.pl Festiwale

czwartek, 03 październik 2019 12:12

Zwycięzcy festiwalu Raindance ogłoszeni

Napisane przez  Ewa Cieplińska-Bertini
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

‘Ciemno, prawie noc’ Borysa Lankosza walczyła w tegorocznym festiwalu o nagrodę w kategorii najlepszego scenariusza. Niestety, zwyciężył konkurent - słoweński film zatytułowany ‘Erased’.

 

Ceremonia ogłoszenia zwycięzców festiwalowych odbyła się w chyba najbardziej odzwierciedlającym charakter Raindance miejscu - w funkowej, celebrującej sztukę filmową restauracji Planet Hollywood. 

Idea założenia tematycznej restauracji zainspirowanej hollywoodzkim splendorem wyszła w 1991 roku od czterech gwiazd amerykańskiego kina: Sylvestra Stallone, Bruce’a Willisa, Arnolda Schwarzeneggera oraz Demi Moore. Dwa lata później w Londynie otworzono jej młodzą siostrę. Ogromną popularnością cieszą się w niej m.in. Sala Bonda i Sala Brytyjska oraz zaprezentowane liczne pamiątki z najsłynniejszych produkcji filmowych. Dodatkową atrakcję stanowi Ściana Gwiazd z odciskami dłoni aktorów. 

Na ekranach tegorocznego Raindance królowały filmy dokumentalne. Prowadziły widzów za kulisy dramatycznych wydarzeń walki z kartelami narkotykowymi w Filipinach, w tragiczny świat prostytucji i handlu ludźmi w Peru, w  niesamowity świat cyborgów i seks robotów, także w nieznany do tej pory świat Iranu i Chin. Fakt często bywa bardziej dziwny i tragiczniejszy niż fikcja. 

Nagrodę dla najlepszego międzynarodowego filmu długiego metrażu zdobył semi dokument zatytułowany ‘By The Name of Tania’. Jest to trzecia produkcja dwóch reżyserek: Mary Jimenez and Bénédicte Liénard, którą zaprezentowały światu na tegorocznej Berlinale. Bohaterką jest młoda Peruwianka. Opowiada o tym, jak w poszukiwaniu lepszego życia nieświadomie trafiła, a właściwie została zniewolona i zmuszona, do zorganizowanej prostytucji. Jej opowieść nie jest odosobniona. Jest oparta na wieloletnich badaniach podobnych sytuacji przez reżysereki filmu. Główną rolę tragicznej Tani zagrała po mistrzowsku Tanit Lidia Coquiche Cenepo. Film został oznaczony trzygwiazdkową F kategorią – stosunkowo nową kategorią dla filmów tworzonych przez kobiety i z kobietami w rolach głównych.

Filmy dokumentalne zdobyły również nagrody w innych kategoriach konkursowych: dla najlepszego filmu brytyjskiego (‘On The President’s Orders’), w Discovery Award (‘Platform’), w Best Cinematograpy (‘The Real Thing – Real Life in Real Cities’) i Best Documentary Feature (‘Who Made You?’).

Najlepszym reżyserem tegorocznego Raindance jurorzy festiwalu uznali greckiego filmowego auteur, Steva Krikrisa. ‘The Waiter’ jest jego debiutem dłogometrażowym. Prezentowany i nagrodzony na wielu festiwalach w Grecji, film pokazywany był również w Berlinie i Sofii.

Trofeum Raindance za najlepszą rolę przyznano rosyjskiemu aktorowi, który zagrał postać leśniczego strażnika w syberyjskiej tajdze w filmie Natashy Merkulovej ‘The Man Who Surprised Everyone’. W swojej trzeciej dużej roli, Evgeniy Tsyganov pojawił się jako Egor, spełniony zawodowo i rodzinnie mężczyzna, do momentu, kiedy nagle jest zdiagnozowany chorobą rakową, dającą mu tylko kilka miesiący życia. Podejmuje desperackie kroki w celu przeżycia. Zarówno film, jak i postać Egora są zdecydowanie warte nagrody.

A najlepszy scenariusz? O tę nagrodę walczyło pięć filmów: Lankosza ‘Ciemno, prawie noc’, Natashy Merkulovej ‘The Man Who Surprised Everyone’, Elsy Diringer ‘Luna’, Sherry Horman ‘A Regular Woman’ i słoweński film Mihy Mazzini ‘Erased’. To własnie temu ostatniemu jurorzy przyznali główną nagrodę za scenariusz. 

Dokumenty Anny, bohaterki filmu Mazzini, jak wielu obywateli rozpadającej się w 1991 roku Jugosławi, zostały ‘zagubione’, wykreślone z poprzednio istniejęcjągo narodowego systemu. Tylko, że Anna właśnie urodziła dzicko. Ze szpitala zbarana jest na policję, bez możliwości widzenia dziecka, bo przecież ‘nie istnieje’. Tak samo, jak jej nowonarodzone. Walka o uznanie tożsamości przypomina sztuki Frantza Kafki. Ale także dzisiejszy dzień!

Filmem tegorocznego Raindance został amerykański film ‘The Palnters’. To kolejny potrójny F-rating film. Tę czarną komedię o życiu Marthy Plant napisały i zagrały dwie autorki filmu: Alexandra Kotcheff i Hannah Leder.  

Raindance jest niesamowitą prezentacją międzynarodowego niezależnego kina światowego - zarówno dokumentów, któtkich, jak i pełnego metrażu, które brytyjska publiczność może zobaczyć w swoim kraju po raz pierwszy. 

Ewa Cieplinska-Bertini z Raindance w Londynie

 

 

Czytany 207 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 03 październik 2019 12:20

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama