cinema.pl Artykuły

poniedziałek, 02 grudzień 2019 12:13

Czytając i pisząc Żuławskim – dyskusja i pokazy filmowe

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Specjalny pokaz „Mowy Ptaków” i dyskusja na temat twórczości Andrzeja Żuławskiego z udziałem krytyków i filmowców już 8 grudnia o godz. 19.00 w kinie Iluzjon. Wydarzenie zainauguruje miniprzegląd filmów artysty, w programie którego pojawią się: „Na srebrnym globie”, „Trzecia część nocy” i „Diabeł”.  

 

Rok 2019 mija pod znakiem Andrzeja Żuławskiego. Jesienią na ekrany polskich kin przebojem wszedł film Xawerego Żuławskiego „Mowa ptaków” na podstawie scenariusza ojca. O tekście zmarłego reżysera i jego adaptacji będą rozmawiali podczas specjalnego spotkania 8 grudnia w kinie Iluzjon goście Tomka Kolankiewicza: reżyser Kuba Mikurda, krytyczka Adriana Prodeus oraz scenarzysta Krzysztof Bernaś. Ten ostatni zakończył pracę nad książką o Żuławskim, kolejnej po wznowionym wywiadzie-rzece Piotra Mareckiego i Piotra Kletowskiego oraz biografii Aleksandry Szarłat. Mikurda po sukcesie dokumentu o Walerianie Borowczyku właśnie Andrzeja Żuławskiego uczynił bohaterem swojej kolejnej produkcji, o której opowie podczas spotkania.

Odnowione cyfrowo filmy szamana polskiego kina posłużą za barwne tło i kontekst, pokazując jak różnorodne inspiracje literackie przetwarzał na jedyne w swoim rodzaju scenariusze, fantastyczne wizje przeszłości i przyszłości. Oniryczna „Trzecia część nocy” bazuje na epizodach z życia Mirosława, ojca reżysera, a „Na srebrnym globie” to adaptacja powieści Jerzego, jego stryjecznego dziadka, co razem z „Mową ptaków” składa się na czteropokoleniową sagę rodu Żuławskich. Między innymi te filmy zostaną zaprezentowane w ramach miniprzeglądu poświęconego twórczości Andrzeja Żuławskiego, który odbędzie się w kinie Iluzjon w dniach 8-19 grudnia.  

Szczegółowy program przeglądu:

„MOWA PTAKÓW”, reż. Xawery Żuławski, Polska 2019, 138 minut

NIEDZIELA 8.12, g. 19.00 Spotkanie z Krzysztofem Bernasiem, Kubą Mikurdą i Adrianą Prodeus poprowadzi Tomek Kolankiewicz, po spotkaniu seans „Mowy ptaków”.

„DIABEŁ”, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1972, 119 minut

ŚRODA 11.12, g. 20.00

Kontrowersyjny film grozy i kolejna odsłona autorskiego, kreacyjnego kina Andrzeja Żuławskiego podejmująca jego ulubiony temat świata w chwili katastrofy. Próba filmowego traktatu filozoficznego z charakterystycznym dla reżysera połączeniem symbolizmu i skrajnego naturalizmu, nerwowym rytmem narracji podkreślanym muzyką Andrzeja Korzyńskiego i nadekspresyjnym aktorstwem. Historia spisku jako opowieść o polskim romantyzmie, szaleństwie historii, ale też filmowa alegoria Marca’68 ze znakomitą kreacją Wojciecha Pszoniaka. Jeden z polskich „półkowników”: niedopuszczony do rozpowszechniania ze względów obyczajowych, poniekąd zainicjował zagraniczną karierę reżysera, swoją premierę miał dopiero w roku 1988.

„NA SREBRNYM GLOBIE”, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1987, 157 minut

PIĄTEK 13.12, g. 20.00

Prekursorskie, filozofujące widowisko s-f inspirowane dwiema pierwszymi częściami „Trylogii księżycowej” Jerzego Żuławskiego, stryjecznego dziadka reżysera. Wielka produkcja, której realizację, pod pretekstem przekroczonego budżetu, ze względów politycznych brutalnie przerwano. Dokończenie filmu, m.in. wskutek zniszczenia dekoracji i kostiumów, okazało się niemożliwe, stąd dekadę później materiał uzupełniono narracją z off-u ilustrowaną obrazami Warszawy roku 1987. Tym samym jego „rzecz o tworzeniu się mitu”, futurologiczna wizja nawiązująca do początków cywilizacji zyskała dodatkowy, współczesny kontekst: film pokazujący konieczność religii jako formy wolności – jednocześnie ilustrował skutki jej ograniczenia.

„TRZECIA CZĘŚĆ NOCY”, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1971, 101 minut

CZWARTEK 19.12, g. 20.00

Pełnometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego, który wywołał skrajne emocje i był najbardziej dyskutowanym filmem 1971 roku. Reżyser przedstawia w nim nowe spojrzenie na okres wojny, nie z punktu widzenia pokolenia Kolumbów, lecz jako spadkobierca apokaliptycznego wydarzenia (klamrę filmu tworzy cytat z „Apokalipsy św. Jana”). Dla Żuławskiego okupacja to czas totalnego chaosu, przewartościowania istniejących norm, a zarazem czas próby i tworzenia nowej epoki. Bez politycznych podtekstów i narodowej martyrologii pokazuje historię Michała, którego najbliższa rodzina ginie z rąk Gestapo.

Więcej informacji o cyklu i filmach:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1117/zulawski-cztery-pokolenia.html  

Czytany 175 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 02 grudzień 2019 12:30

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama