cinema.pl Artykuły

poniedziałek, 04 listopad 2019 14:17

Pełnometrażowy debiut fabularny Bartosza Kruhlika

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Trzech mężczyzn, jedno miejsce, jeden dzień i jedno zdarzenie, które zmieni ich losy. Oto polityk, który chce wygrać wybory; policjant, pragnący dotrwać spokojnie do emerytury; i mieszkaniec polskiej wsi, który ma rodzinę na utrzymaniu. Nieszczęśliwy wypadek pociąga za sobą lawinę konsekwencji. Ludzie postawieni w sytuacji granicznej – a także widzowie – staną przed pytaniem o rolę przypadku i przeznaczenia w życiu każdego z nas.

 

Utrzymana w realistycznym stylu, krwista obyczajowa opowieść, oscylująca na granicy dramatu, thrillera i kina katastroficznego.

Uniwersalne, choć i lokalne  

W polskim kinie coraz silniej do głosu dochodzą twórcy urodzeni w latach 80. Wystarczy wspomnieć „Cichą noc” Piotra Domalewskiego (1983) czy „Wieżę. Jasny dzień” Jagody Szelc (1984). Pomimo znaczących różnic twórczych temperamentów, wydaje się, że sporo ich łączy. Z jednej strony, doskonała znajomość osiągnięć światowego kina, zarówno art- housowego, jak i popularnego, z drugiej – wyczulenie na lokalne realia, wrażliwy słuch, dotyczący gwałtownych częstokroć społecznych przemian i częste nawiązywanie do osobistych doświadczeń, ale z reguły w nieoczywisty, niebezpośredni sposób. Wreszcie, niezaprzeczalne – i częstokroć spełnione, ambicje autorskie.

Do grona intrygujących debiutantów dołącza Bartosz Kruhlik, podobnie jak koledzy, czuły na filmową formę i niechętny moralizowaniu. Ten wspomniany wyżej brak kompleksów, erudycja i odwaga przejawiają się w różny sposób. Nie tylko w wyrafinowaniu formalnym, przy jednoczesnej pamięci o widzach, ale też i w niestereotypowych decyzjach tematycznych i obsadowych. Kruhlik postawił na przykład na uznanych aktorów teatralnych, ze stosunkowo skromnym dorobkiem filmowym, jak Marcin Hycnar i Marek Braun, powierzając im śmiało najważniejsze role. Nie wahał się też zaangażować wykonawców nieco zapomnianych, jak Jerzy Janeczek („Sami swoi”, „Nie ma mocnych”), czy Michał Anioł („Karate po polsku”, „Podróże pana Kleksa”, „Drzazgi”), ani też odważnie połączyć skłonności do realizmu z tropami rodem z kina gatunkowego, by w ten sposób osiągnąć pożądaną siłę wyrazu. Tak sam opowiada o swych zamierzeniach.  

Mówi reżyser

Inspiracją do napisania scenariusza filmu „Supernova” było prawdziwe, tragiczne zdarzenie drogowe sprzed kilku lat, w którym kierowca, w jednej krótkiej chwili, pozbawił życia wielu osób. Ale był to tylko punkt wyjścia do opowieści, która konfrontuje ze sobą lokalną społeczność i przybysza z zewnątrz, ukazuje paradoksy i uwikłania związane z tak powstałą sytuacją. Bo mówimy o różnorakich związkach naszych postaci ze wstrząsającym, a przecież, niestety, nie tak rzadkim wydarzeniem. Nasz film jest realistyczny, ma w sobie coś z thrillera, rozwija się w być może zaskakującym dla widza kierunku. Bardzo dbaliśmy o psychologiczną wiarygodność postaci, w czym pomogli nam aktorzy. Zależało mi, aby nie były to najbardziej znane nazwiska i ograne twarze. Na przykład Marek Braun, który zagrał główną rolę, debiutuje w filmie fabularnym. Myślę, że była to decyzja słuszna, bo wszyscy świetnie się sprawdzili, wykorzystali maksimum swych możliwości. Jestem przekonany, że ci, którzy cenią mocne i precyzyjne aktorstwo, wyjdą z kina zadowoleni. Ściśle współpracowałem z operatorem Michałem Dymkiem. Chcieliśmy osiągnąć efekt dokumentalnej surowości, będący może dalekim echem stylu braci Dardenne, których twórczość wywarła na mnie wielkie wrażenie. Niezwyczajna zwyczajność, która kryje tajemnicę – takie kino cenię i taka jest, mam nadzieję, „Supernova”.  

Producent podsumowuje

Dyrektor artystyczny Studia Munka Jerzy Kapuściński wskazuje, że „Supernova” opowiada o sytuacji, która może zdarzyć się w każdej chwili, na każdej drodze w Polsce. Zaznacza przy tym, że punkt wyjścia, opisany przez Bartosza Kruhlika, ewoluuje od bardzo realistycznego wydarzenia w kierunku apokaliptycznej metafory (wypowiedź na portalu SFP). 

O aktorach 

Marcin Hycnar (Adam Nowak) 

Urodził się 18.01.1983 w Tarnowie. Pierwsze kroki w zawodzie stawiał w grupie teatralnej „Tuptusie”, działającej przy Szkole Podstawowej nr 18 w Tarnowie. W latach 2006–2016 był aktorem Teatru Narodowego w Warszawie. Grał m.in. u Jerzego Jarockiego, Jana Englerta i Jacquesa Lassalle'a. Stworzył pamiętne kreacje w „Tangu” Sławomira Mrożka, czy „Kosmosie” Witolda Gombrowicza. Od 1 czerwca 2017 pełni funkcję dyrektora artystycznego Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, gdzie także wiele reżyseruje. Zdobył szereg znaczących nagród, m.in. „Feliksa Warszawskiego” w kategorii Pierwszoplanowa rola męska za kreację Karola IX w spektaklu „Królowa Margot” wg Aleksandra Dumasa, w Teatrze Narodowym w Warszawie. Często występował w Teatrze Telewizji i Polskim Radiu. Jest dwukrotnym laureatem Grand Prix Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – za tytułową rolę w słuchowisku „Hamlet” Szekspira (w reżyserii Waldemara Modestowicza) oraz za rolę Artura w telewizyjnej realizacji „Tanga”. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi za działalność „na rzecz rozwoju kultury, za osiągnięcia artystyczne” (2017). 

Filmografia:  

2004 – Do potomnego (dokument fabularyzowany), 2005 – Na dobre i na złe (serial TV, odc. Oskarżony), Boża podszewka. Część druga (serial TV, odc. 5,7,9), 2006 – Daleko od noszy (serial TV, 1 odc.), 2007 – Ogród Luizy, Barwy szczęścia (serial TV, w latach 2007–2014), 2008 – Drzazgi, Teraz albo nigdy (serial TV, 1 odc.), Agentki (serial TV, 1 odc.), 2012 – Być jak Kazimierz Deyna (tylko głos), 2013 – Wałęsa. Człowiek z nadziei, Hotel 52 (serial TV, 2 odc.), Czas honoru (serial TV, 7 odc.), Prawo Agaty (serial TV, 7 odc. w latach 2013–2014), 2017 – Volta, Polska niepodległa – Historia w ożywionych obrazach (TV, dok. fab.), 2019 – Supernova, Piłsudski, Solid Gold  

 

Marek Braun (aspirant Sławek Makowski)

Urodził się w 1983 roku. Ukończył PWST w Krakowie w 2010 roku. Od 2011 aktor Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, gdzie zagrał m.in. w „Zbrodni i karze”, „Bracie Naszego Boga”, „Ślubie” (reż. Mikołaj Grabowski) i „Jednorękim ze Spokane”.

Filmografia: 

2003 – Na Wspólnej (serial TV, 8 odc. w latach 2003–2019), 2004 – Pierwsza miłość (serial TV, 4 odc. w latach 2004–2019), 2006 – Fala zbrodni (serial TV, 2 odc. w latach 2006–2007), Daleko od noszy (serial TV, 1 odc.), 2008 – Żołnierze wyklęci (fabularyzowany serial TV, 2 odc.), 2009 – Tancerze (serial TV, 1 odc.), Majka (serial TV), 2011 – Galeria (serial TV, 1 odc.), 2013 – Na dobre i na złe (serial TV, 2 odc. w latach 2013–2014), 2014 – Prawo Agaty (serial TV, 1 odc.), 2016 – Komisja morderstw (serial TV, 1 odc.), 2017 – Na sygnale (serial TV, 1 odc.), Wojenne dziewczyny (serial TV, 1 odc.), 2019 – Ślad (serial TV, 1 odc.), Supernova, Proceder  

O twórcy filmu

Bartosz Kruhlik (reżyseria)

Urodził się 15.10.1985 w Lubsku. Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Jego filmy były pokazywane ponad 500 razy na polskich i zagranicznych festiwalach, gdzie zdobyły blisko 150 nagród i wyróżnień. Najważniejsze selekcje: San Sebastian IFF, Karlovy Vary IFF, Montreal WFF, Sarajevo FF, IDFA. W roku 2013 otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia dla studentów uczelni artystycznych. Autor nagradzanych spotów społecznych. Jego pełnometrażowym debiutem fabularnym jest „Supernova”. 

Filmografia (jako reżyser, wybór): 

2010 – "http://" (etiuda fabularna), 2013 – Żar (etiuda fabularna), 2016 – Adaptacja (etiuda fabularna), 2019 – Supernova

 

Reżyseria:      Bartosz Kruhlik

Scenariusz:    Bartosz Kruhlik

 

Wykonawcy: 

 

Marcin Hycnar                               Adam Nowak

Marek Braun                                          aspirant Sławek Makowski

Marcin Zarzeczny                              Michał Matys

Agnieszka Skibicka      Iwona Matys, żona Michała

Anna Mrozowska                         policjantka Magda

Michał Pawlik                                   policjant „Młody”         

Paweł Koślik                                       policjant Grzegorz                       

Dariusz Dłużewski                   komendant Zygmunt

Małgorzata Witkowska                      ratowniczka           

Jerzy Janeczek                           ojciec Michała

Michał Anioł                                         adwokat Adama

Tomasz Zaród                                       dowódca straży pożarnej 

Hubert Podgórski, Wiktor Korzeniowskiratownicy

Mateusz Korsak                                strażak                             

Tomira Kowalik                             sąsiadka, znajoma Matysów

Justyna Zbiróg                                sąsiadka, znajoma Matysów                            

Stanisław Pąk                                    sąsiad, znajomy Matysów                    

Lech Wroński                                         sąsiad, znajomy Matysów                                 

Borys Bartłomiejczyk       Pawełek Matys, syn Matysów

Iwo Rajski                                              Piotruś Matys, syn Matysów

Ewa Lorska                                           dziennikarka 

Piotr Pacak                                                          kierowca 

Bernadeta Komiago                                   Bożena, żona kierowcy 

 

Damian Parzelski, Mariusz Pawlik                  ochroniarze BOR-u

Paula Godusławska                                           żona w ostatniej scenie

Krzysztof Brzazgoń                                            mąż w ostatniej scenie

 

Muzyka: Endy Yden

Zdjęcia:                                            Michał Dymek

Montaż: Magdalena Chowańska

Scenografia: Radosław Zielonka          

Kostiumy: Krzysztof Łoszewski

Charakteryzacja:                            Jolanta Grzelak

Dźwięk:                                   Zofia Moruś, Kacper Fabisiak, Marcin Kasiński

Postprodukcja obrazu: Chimney Poland

Producenci: Jacek Bromski, 

Jerzy Kapuściński, 

Ewa Jastrzębska 

Kierownictwo produkcji: Sylwia Rajdaszka, 

Joanna Ochman

Produkcja:           Stowarzyszenie Filmowców Polskich -  Studio Munka, Canal+ Polska, Polska

Czas: 78 min.

Premiera polska: 22.11.2019

Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland

Dozwolony od lat: 15

 

Czytany 367 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 04 listopad 2019 14:40

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama