cinema.pl Artykuły

środa, 16 październik 2019 14:31

Film, który łączy

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Dzieło Jana Komasy porusza wszystkich – niezależnie od sympatii politycznych. Polski kandydat do Oscara najlepiej ocenianym filmem roku. „Boże Ciało” to film, którego uniwersalny charakter porusza wszystkich – niezależnie od przynależności politycznej i światopoglądowej. Obraz zahacza o tematy tabu, które mogą boleć i uwierać, naruszając komfort odbiorcy. Dotyka spraw związanych z duchowością i religijnością, a jednak robi to na tyle subtelnie, że spotyka się wyłącznie z pozytywnymi reakcjami zarówno widowni, jak i recenzentów. Film Jana Komasy jest rzadkim przykładem dzieła, o które nikt nie toczy sporów ideowych – udowadniają to fantastyczne opinie, które ukazują się we wszystkich mediach.

 

„Czekałem by ktoś w dzisiejszym polskim kinie zaczął ze mną rozmawiać o wierze w ten sposób” – napisał o filmie Łukasz Adamski w portalu wPolityce.pl. Piotr Zaremba w Przewodniku Katolickim zaznacza, że „Boże Ciało” jest wyzwaniem dla osób wierzących i filmem, który mógłby połączyć Polaków. Anita Piotrowska w Tygodniku Powszechnym zwraca uwagę na fakt, że tytuł „skłania widzów do przemyślenia na nowo swojej religijności, jak i antyreligijności”.

Obraz zyskał również uznanie księży: ojciec redemptorysta Marek Kotyński pisze: „To film dojrzały i kompletny. Nie obraża, ale boli bardziej niż kopniaki upokorzeń i sińce pogardy, rozdawane szczodrze zgodnie z obowiązującą polityczną poprawnością. Nie przygnębia, lecz jakby mimochodem daje przeżyć orzeźwiający katharsis.”. Ksiądz Marek Grygiel, który był konsultantem przy powstawaniu produkcji zwraca uwagę, że „Film jest niezwykle odważnym i jakże potrzebnym głosem w dzisiejszej dyskusji o Kościele, o wspólnocie ludzi ochrzczonych oraz o tych, którzy z różnych powodów odeszli od Kościoła lub po prostu się w nim „nie mieszczą”. W tygodniku Wprost ks. Michał Zalewski pisze: „Fałszywy ksiądz z „Bożego Ciała” Jana Komasy mógłby się stać jednocześnie wzorem i wyrzutem sumienia wielu kapłanów polskiego Kościoła”. W podobnym duchu wypowiada się ks. Grzegorz Kramer: „Ten film skłania (przynajmniej mnie) do zadania sobie bardzo fundamentalnych pytań o jakość mojej wiary”.

Publikacje w mediach liberalnych są równie entuzjastyczne. Janusz Wróblewski podsumowując Festiwal w Gdyni w tygodniku Polityka wspominał, że „Boże Ciało” wyróżnia się na tle obrazów krytycznie opisujących współczesność dzięki „empatii i wyraźnie pojednawczej nucie”. Docenił również humanistyczny wydźwięk filmu: „brak pychy i jakichkolwiek oznak pogardy do świata, w którym musi się znaleźć miejsce dla wszystkich”. W swojej ocenie Bartosz Godziński z serwisu Na Temat zaznacza, że to istotne, że Komasa w swojej opowieści jest empatyczny, nie atakuje nikogo i nie ocenia. Dziennikarz zwraca również uwagę na fakt, że wykreowany przez Bartosza Bielenię bohater przyciąga swoją charyzmą: „Gdyby większość księży miała takie podejście i dobroć w sercu jak on, to do kościoła chodziłbym co niedzielę” – pisze. Łukasz Maciejewski w recenzji opublikowanej w Onecie zauważa, że „Boże Ciało” można traktować jako opowieść z morałem: „Znakomicie wyreżyserowany i opowiedziany film, wymyka się oczekiwaniom przyczynowo skutkowym. Jest w większym stopniu przypowieścią niż wiwisekcją”.

To film dojrzały i kompletny. Nie obraża, ale boli bardziej niż kopniaki upokorzeń i sińce pogardy, rozdawane szczodrze zgodnie z obowiązującą polityczną poprawnością. Nie przygnębia, lecz jakby mimochodem daje przeżyć orzeźwiający katharsisDr o. Marek Kotyński

„Boże Ciało” to film, który wart jest największego uznania. Świetna gra aktorska, prostota, a zarazem niesamowita głębia, która porusza chyba wszystkie emocje widza. Ten film skłania (przynajmniej mnie) do zadania sobie bardzo fundamentalnych pytań o jakość mojej wiaryKs. Grzegorz Kramer

Fałszywy ksiądz z „Bożego Ciała” Jana Komasy mógłby się stać jednocześnie wzorem i wyrzutem sumienia wielu kapłanów polskiego Kościoła - Ks. Michał Zalewski

Film jest niezwykle odważnym i jakże potrzebnym głosem w dzisiejszej dyskusji o Kościele, o wspólnocie ludzi ochrzczonych oraz o tych, którzy z różnych powodów odeszli od Kościoła lub po prostu się w nim „nie mieszczą”ks. Marek Grygiel SChr – konsultant  filmu.

 

Światowa premiera „Bożego Ciała” odbyła się na Festiwalu w Wenecji, gdzie ekipa otrzymała aż dwie nagrody. Obraz Jana Komasy został także zaprezentowany w sekcji Contemporary World Cinema w ramach Festiwalu Filmowego w Toronto. Azjatycka premiera obrazu odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan w Korei Południowej. „Boże Ciało” zdobyło również 10 nagród podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na festiwalach w Al-Dżunie i w Reykjaviku. Na osiągnięciach festiwalowych dobra passa „Bożego Ciała” się nie kończy. Produkcja będzie reprezentować Polskę w wyścigu po Oscary w kategorii najlepszy film międzynarodowy. W planach jest również 8-odcinkowy serial na podstawie filmu i scenariusza Mateusza Pacewicza. W serwisie Rotten Tomatoes film utrzymuje ocenę 89%, użytkownicy Filmwebu oceniają go na 8,1, a portal Mediakrytyk ogłosił, że „Boże Ciało” ze średnią ocen 8,2 jest najlepiej ocenianą polską produkcją roku. 

„Boże Ciało” to inspirowana prawdziwymi zdarzeniami historia chłopaka, który po wyjściu z zakładu poprawczego postanawia udawać księdza. W jego rolę brawurowo wciela się uznawany za jedno z największych odkryć aktorskich ostatnich lat – Bartosz Bielenia („Na granicy”). Pozostałą część obsady dopełniają utalentowani aktorzy młodego pokolenia – Tomasz Ziętek („Cicha Noc”, „Konwój”) i Eliza Rycembel („Obietnica”, „Carte Blanche”), zdobywcy prestiżowych wyróżnień dla najlepszych aktorów festiwalu w Gdyni – Aleksandra Konieczna („Ostatnia Rodzina”) i Łukasz Simlat („Amok"), a także Barbara Kurzaj („Zabawa zabawa”, „Moje córki krowy”, „Oda do radości”), Zdzisław Wardejn („Kogel-mogel”, „Komedia małżeńska”) oraz Leszek Lichota – główna gwiazda jednego z najpopularniejszych krajowych seriali – „Wataha”. Autorem nagrodzonego w konkursie Script Pro scenariusza do „Bożego Ciała” jest Mateusz Pacewicz. Za zdjęcia odpowiada ceniony operator filmowy – Piotr Sobociński Jr. („Wołyń”, „Bogowie”, „Drogówka”).  Fascynującą muzykę do filmu skomponował wybitny duet kompozytorów, Evgueni i Sacha Galperine, autorzy muzyki do takich filmów jak „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa, „Przeszłość” Asghara Farhadiego czy ostatnio „Dzięki Bogu” Françoisa Ozona. „Boże Ciało” to niezwykle oryginalny projekt w polskim i europejskim kinie – odważna produkcja ocierająca się o tematy tabu, dotykająca kwestii społecznych podziałów oraz skomplikowanej duchowości młodych ludzi.

„Boże Ciało” to historia 20-letniego Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po kilku latach odsiadki chłopak zostaje warunkowo zwolniony, a następnie skierowany do pracy w zakładzie stolarskim. Zamiast się tam udać, Daniel kieruje się do miejscowego kościoła, gdzie zaprzyjaźnia się z proboszczem. Kiedy, pod nieobecność duchownego, niespodziewanie nadarza się okazja, chłopak wykorzystuje ją i udając księdza zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. Od początku jego metody ewangelizacji budzą kontrowersje wśród mieszkańców, szczególnie w oczach surowej kościelnej Lidii. Z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza zaczynają poruszać ludzi pogrążonych w tragedii, która wstrząsnęła lokalną społecznością kilka miesięcy wcześniej. Tymczasem w miasteczku pojawia się dawny kolega Daniela z poprawczaka, a córka kościelnej, Marta, coraz mocniej zaczyna kwestionować duchowość młodego księdza. Wszystko to sprawia, że chłopakowi grunt zaczyna palić się pod nogami. Rozdarty pomiędzy sacrum i profanum bohater znajduje w swoim życiu nowy, ważny cel. Postanawia go zrealizować, nawet jeśli jego tajemnica miałaby wyjść na jaw...

 

BOŻE CIAŁO

Gatunek: obyczajowy

Reżyseria: Jan Komasa („Miasto 44”, „Sala samobójców”, „Ultraviolet” – serial, „Krew z krwi 2” – serial)

Scenariusz: Mateusz Pacewicz

Produkcja: Aurum Film („Ostatnia Rodzina” „Gotowi na wszystko. Exterminator”, „Carte Blanche”)

Producenci: Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham

Producent kreatywny: Krzysztof Rak

Koprodukcja: CANAL +, WFS Walter Film Studio, Podkarpacki Regionalny Fundusz Filmowy, Les Contes Modernes

Agent sprzedaży zagranicznej: New Europe Film Sales

Dystrybucja w Polsce: Kino Świat

Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej, CNC Cinemas du Monde - Institut Francais

Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr. („Wołyń”, „Bogowie”, „Drogówka”)

Scenografia: Marek Zawierucha („Twarz”, „Wołyń, „Carte Blanche”)

Kostiumy: Dorota Roqueplo („Miasto 44”, „Listy do M 3”, „Hiszpanka”)

Charakteryzacja: Aneta Brzozowska („Sztuka kochania”, „Bogowie”)

Montaż: Przemysław Chruścielewski („Ostatnia Rodzina”, „Serce miłośći”)

Muzyka: Evgueni i Sacha Galperine („Niemiłość”, „Przeszłość”, „Dzięki Bogu”)

Obsada: Bartosz Bielenia („Na granicy”, „Człowiek z magicznym pudełkiem”, „Disco polo”), Aleksandra Konieczna („Ostatnia Rodzina”, „Jak pies z kotem”, „W imię”, „Korowód”), Eliza Rycembel („Obietnica”, „Carte Blanche”, „Belfer 2” – serial, „Niewinne”), Tomasz Ziętek („Cicha Noc”, „Konwój”, „Carte Blanche”, „Demon”), Łukasz Simlat („Amok", „Belfer" – serial, „Konwój", „Karbala", „Drogówka”), Leszek Lichota („Miłość jest wszystkim”, „Wataha” – serial, „7 rzeczy, których nie wiecie o facetach”), Barbara Kurzaj („Zabawa zabawa”, „Moje córki krowy”, „Oda do radości”), Zdzisław Wardejn („Kogel-mogel”, „Komedia małżeńska”)

Czytany 348 razy Ostatnio zmieniany środa, 16 październik 2019 14:37

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama