cinema.pl Artykuły

poniedziałek, 28 styczeń 2019 17:13

Nosferatu Symfonia Grozy z 2019 z muzyką Milana Rabija

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(1 Głos)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Jak podaje Eastman Kodak, 70 procent filmów z okresu kina niemego czeka nieodwracalne zniszczenie. W Polsce nie ocalał ani jeden film z ikoną tamtych czasów - Polą Negri. Jedyną kopię z jej udziałem uratowało Museum of Modern Art w Nowym Jorku.


Na zachowanie filmów z okresu kina niemego nie ma pieniędzy, bo filmy te nie mają widowni. Brakuje ścieżki dźwiękowej wspomagającej narrację, a fabuła i montaż często nie oferują współczesnemu widzowi nic atrakcyjnego.
Potrzebny był pomysł przenoszący nieme kino w XXI wiek. Dostosowujący tempo, narracjęi siłę przekazu do dzisiejszych przyzwyczajeń widza. Pomysł, który pozwoli narodzić się w nowej formie arcydziełom światowego kina niemego.

Film Nosferatu - Symfonia Grozy Friedricha Wilhelma Murnaua powstał w 1922 roku w Niemczech. Uznawany jest za pierwszy horror w historii kina i jedno z najwybitniejszych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu. Scenariusz opracowano w formie wolnej adaptacji znanej powieści Drakula Brama Stokera.

Tuż po premierze wdowa po Stokerze wytoczyła proces o nielegalne wykorzystanie powieści męża. Sąd nakazał producentom wypłatę odszkodowania i zniszczenie wszystkich kopii filmu. Nosferatu jednak ocalał! Za granicą przetrwało kilka niepełnych kopii, z których udało się uzyskać wersję dostępną dziś w formie Public Domain.
W 1995 roku horror został wpisany na prestiżową Watykańską Listę filmów propagujących szczególne wartości religijne, moralne lub artystyczne.

Klasyczne kino nieme wyświetlane było jedynie przy akompaniamencie pianisty, a czasem orkiestry. Nawet jeśli tworzono specjalną muzykę, nie była to muzyka filmowa w dzisiejszym rozumieniu. Dlatego forma ta nie jest dziś atrakcyjna dla szerokiej publiczności. Widz przyzwyczajony do muzyki filmowej wspomagającej narrację obrazu natychmiast odczuwa jej brak.

Nowa muzyka do nowej, przemontowanej wersji filmu Nosferatu - Symfonia Grozy wspomaga obraz w sposób, do jakiego przyzwyczaiło nas wielkie, współczesne kino. W każdym momencie doskonale koresponduje z obrazem i wzmacnia przekaz każdej sceny. Nie ma tu jednak klasycznej ścieżki dźwiękowej opartej o odgłosy otoczenia, akcji i dialogi, bo kino nieme z założenia takich nie używa. Dlatego epicka muzyka towarzyszy obrazowi przez cały czas trwania filmu, nie jak w dzisiejszym kinie tylko w wybranychmomentach.

Autor muzyki, Milan Rabij użył pełnego arsenału dźwięków. Od sennego, niemal nierzeczywistego pianina, przez pełną orkiestrę, do ogromnej ilości różnorodnych instrumentów perkusyjnych wspomaganych programowanymi syntezatorami modularnymi. Powstał materiał, który doskonale wzmacnia przekaz filmu, ale też świetnie funkcjonuje jako autonomiczne dzieło muzyczne.

Dostępna dziś wersja Public Domain posiada kilka dyskwalifikujących wad. Najważniejszą z nich jest niejasna narracja, która wymaga kilkukrotnego zobaczenia filmu, by zorientować się w fabule. Nie wiadomo czy wynika to z montażu dzisiejszej wersji z ocalałych fragmentów filmu, czy dlatego że film powstał na początku historii kina, gdy zasady języka filmowego dopiero się kształtowały. Stworzyliśmy więc nową wersję montażową filmu. Zlikwidowaliśmy wszystkie irytujące dłużyzny, nielogiczny montaż i wreszcie zmieniliśmy tempo.

Kolejnym problemem jest fatalna jakość kopii Public Domain. Artefakty kompresyjne uniemożliwiają dostrzeżenie struktury filmu. Opracowaliśmy autorską metodę nie tylko cyfrowej odbudowy struktury materiału filmowego, ale także podniesienia jakości do 4K. W tym celu każda klatka filmu została obrobiona przez kilka cyfrowych procesorów obrazu i wygenerowana z powrotem do filmu 4K. Zrezygnowaliśmy z retuszu zarysowań, gdyż okazało się, że jest ich relatywnie niewiele i w takiej ilości korzystnie wpływają na odbiór prawie 100-letniego filmu.
W 1922 roku technika filmowa miała sporo ograniczeń dlatego niektóre zdjęcia nocne wyglądają jak wykonane za dnia. Uznaliśmy, że jest to znak czasów i pozostawiliśmy je bez zmian.

Dziś materiał jest gotowy do emisji. Powstała nowa wersja filmu z nową muzyką. Zniszczony nakazem niemieckiego sądu Nosferatu odrodził się w Polsce na nowo. Zarówno film jak i muzyka potrzebują dystrybutora, a dystrybucja wymaga sponsorów. Dziś wszystkie wysiłki skierowane są właśnie w tym kierunku.



Nosferatu symfonia grozy
FILM Z 1922 ROKU Z NOWĄ MUZYKĄ W NOWEJ WERSJI MONTAŻOWEJ W JAKOŚCI 4K UHD

1922 PRANA FILM PREzentuje film
producent ENRICO DIECKMANN & ALBIN GRAU FILM FRIEDRICHA WILHELMA MURNAUA SCenariusz HENRIK GALEEN NA PODSTAWIE POWIEŚCI ”DRAKULA” BRAMA STOKERA
REŻYSERIA FRIEDRICH WILHELM MURNAU ZDJĘCIA FRITZ ARNO WAGNER I GÜNTHER KRAMPF KOSTIUMY I CHARAKTERYZACJA ALBIN GRAU
WYSTĘPUJĄ: MAX SCHRECK jako HRABIA ORLOCK - NOSFERATU GUSTAV VON WANGENHEIM jako THOMAS HUTT ER GRETA SCHRÖDER jako ELLEN HUTT ER ALEXANDER GRANACH jako KNOCK
GEORG H. SCHNELL jako HARDING RUTH LANDSHOFF jako ANNIE HARDING JOHN GOTTO WT jako PROFESOR BULWER GUSTAV BOTZ jako PROFESOR SIEVERS
MAX NEMETZ jako KAPITAN STATKU EMPUSA WOLFGANG HEINZ jako PIERWSZY MARYNARZ ALBERT VENOHR jako DRUGI MARYNARZ HARDY VON FRANCOIS jako PSYCHIATRA
FANNY SCHRECK jako PIELĘGNIARKA GUIDO HERZFELD jako KARCZMARZ KARL ETLINGER jako STUDENT
MUZYKA: KOMPOZYCJA, ARANŻACJA PRODUKCJA I WYKONANIE MILAN RABIJ
REEDYCJA Z 2019 ROKU WYPRODUKOWANA W SHOSHANA STUDIOS PRODUCENT PRESS PHOTO
MONTAŻ NOWEJ WERSJI SHOSHANA STUDIOS OPRACOWANIE GRAFICZNE KRYSTYNA OKULEWICZ-RABIJ & ALEKSANDER RABIJ
NAPISY ANGIELSKIE GRZEGORZ GRYCHTOŁ

Czytany 554 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 28 styczeń 2019 17:24

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama