cinema.pl Artykuły

środa, 04 kwiecień 2018 12:03

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW DOC LAB POLAND 2018

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Znana jest lista uczestników tegorocznej, czwartej już edycji programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND. Wśród uczestniczących reżyserów są m.in. uznani filmowcy Marcin Koszałka i Konrad Szołajski. Pierwsza sesja warsztatowa odbędzie się w Warszawie w dniach 9-19 kwietnia.


PROJEKTY START 2018 DOC LAB START, przeznaczony jest dla twórców projektów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć. Uczestniczą w nim:

3 CUDA
reżyseria: Bartłomiej Żmuda, produkcja: Marta Pielasz, Paweł Jóźwiak Rodan; Projekcja Identyfikacja
Andrzej Rodan, najsłynniejszy polski ateista, postanawia udowodnić, że cuda nie istnieją. W podróży towarzyszy mu syn, który niedawno przeżył nawrócenie.

CÓRY WĘGLA
reżyseria: Aneta Nowicka, produkcja: Aneta Nowicka
Film opowiada o rytuałach dnia codziennego Anny i innych pracownic w kopalniach, które porzuciły swoją kobiecość, by podołać ciężkiej, fizycznej pracy.
DAN
reżyseria: Jan Szewczyk, Katarzyna Hertz, produkcja: Jan Szewczyk

Dan, osiemnastoletni chłopak ze spektrum autyzmu, który od urodzenia żyje w sercu Białowieskiej Puszczy - ostatniego naturalnego lasu w Europie, uczy się opowiadać o swoim niezwykłym związku z naturą, poprzez język filmowego obrazu.


ID. TWARZE AGATY
reżyseria: Małgorzata Kozera, produkcja: Małgorzata Kozera; DocIT

Dla młodej dziewczyny śmiertelna choroba okazuje się wyzwoleniem i szansą na spełnienie marzeń. Film o walce, przetrwaniu i sztuce.
LEKCJA Z DEMOKRACJI
reżyseria: Michał Helwak, produkcja: Paweł Pluciński; Fundacja Przasnyska

Progresywna demokratka z polskimi korzeniami szuka wśród muzułmanów dominujących w niegdyś polskiej społeczności miasteczka w USA człowieka, którego namaści na swego następcę na fotelu burmistrza.

MARZENIA PAWŁA reżyseria: Rafał Łysak, Wonder Woman Production Natalia Bednarska

Paweł, nietypowy muzyk uliczny, szuka reinkarnacji swojej matki. Jakie są jego prawdziwe motywacje? Czy chce jej coś jeszcze powiedzieć, udowodnić czy upewnić się, że nie stracił jej na zawsze?
MIĘCHO
reżyseria: Marcin Koszałka, produkcja: Marta Szarzyńska; Szarobiuro

Świat dowiedział się o raku Anety Żukowskiej, gdy przedstawiające ją zdjęcie zdobyło nagrodę Grand Press Photo 2016 w kategorii Portret Sesyjny. Jest na nim półnaga i z papierosem. Potem ona – dziennikarka z zawodu – udzieliła dwóch wywiadów dla „Tygodnika Powszechnego” i „Newsweeka”. W pierwszym mówi wprost: Mam raka, nieuleczalnego, rzadkiego, bardzo zaawansowanego. Umieram.

MÓWILI O NIM „PTASZEK”
reżyseria: Aneta Ptak, produkcja: Małgorzata Staroń; STARON-FILM

Po nagłej śmierci Krzysztofa Ptaka, operatora filmowego, Jego córka szuka śladów Ojca w rozmowach z rodziną i filmowcami, z którymi przyjaźnił się przez lata.

SEKRET
reżyseria i produkcja: Tomek Wysokiński

W Afryce Południowej co godzinę znika dziecko. „Sekret" to historia Jerrego - rebelianta i bohatera walki z apartheidem, który wyrusza w samotną podróż, w poszukiwaniu małej dziewczynki skradzionej ze slumsów Kliptown w Soweto.

SKANDAL
reżyseria: Bartosz Paduch, produkcja: Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński; Fundacja Promocji Kultury W To Mi Graj

W 1998 roku kumple z podwórka nagrali płytę. Płyta stała się kultowa, a oni zostali ikonami polskiego rapu. Dziś działają samodzielnie. Czy ponownie uda im się zjednoczyć, aby zagrać koncert z okazji XX-lecia nagrania albumu?

UNtitled
reżyseria i produkcja: Marta Kasztelan; TURREN

Młodzi Kambodżanie pragną odnaleźć swoich biologicznych ojców. W trakcie poszukiwań odkrywają haniebną tajemnicę jednej z największych misji pokojowych w historii ONZ. Czy odnajdą nieobecnych rodziców i poczucie wewnętrznego spokoju?

ŻYDZI Z WYBORU
reżyseria: Tomer Slutzky, Justyna Gawełko, produkcja: Justyna Gawełko, Shlomo Slutzky; Slutzky Productions

Film opowiada o społeczności w czeskim Krnovie, która od ośmiu lat bezskutecznie usiłuje przejść na judaizm. Ta długa wędrówka niespodziewanie kończy się konwersją, nazywaną przez religijne autorytety "czarnym Sądem Rabinackim", co zagraża przyszłości grupy.

PROJEKTY GO 2018
DOC LAB GO gromadzi twórców, których projekty są już w fazie montażu. W tej grupie znalazły się następujące projekty:
AMBULANS POLSKA - SYRIA
reżyseria: Aleksander Zalewski, produkcja: Aksamit

Urodzona w Polsce w polsko-syryjskiej rodzinie Aida, która przechodzi młodzieńczy bunt, w obliczu wojny domowej w Syrii, jedzie tam wraz z ojcem aby dostarczyć pomoc humanitarną. Czy wspólna podróż pomoże Aidzie zrozumieć kim jest?
DOBRA ZMIANA
reżyseria: Konrad Szołajski, produkcja: Małgorzata Prociak; ZK Studio

Dwie kobiety z dwóch stron ideologicznego podziału. I jedno pytanie: czy ich ojczyzna, Polska, pozostanie demokratyczna, czy też przekształci się w populistyczną dyktaturę?

GLOBUS
reżyserii: Clara Kleininger, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio

W wyniku tragicznego wypadku trójka treserów zwierząt z rumuńskiego cyrku traci pracę. Podejmują walkę o przetrwanie w nowym świecie. Już nic nie będzie tak jak kiedyś...
IMPERIUM
reżyseria: Karol Starnawski, produkcja: Dariusz Sidor; Studio Filmowe „Kadr”

„Imperium” to filmowy tryptyk składający się z losów trzech wybranych bohaterów – Arcaha, Timura i Aleksieja. Każdy z nich mieszka w innym kraju dawnego ZSRR: Armenii (Górnym Karabachu), Gruzji, a także Ukrainie. Co zatem ich łączy? Wojna. Emigracja. Rosja. Podróż przez magiczne i tajemnicze dzikie tereny dawnego ZSRR. Naszymi przewodnikami po tych terenach są ludzie, których los już od pokoleń zależy od „imperialnych kaprysów”.
JAZDA OBOWIĄZKOWA
reżyseria: Ewa Kochańska, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio

Historia ukraińskiej rodziny Polniuków, którzy przyjeżdżają do Polski w poszukiwaniu lepszych perspektyw na przyszłość dla swoich dzieci. Poświęcają wszystko, aby umożliwić im dobry start w życie i dać szansę na zrobienie kariery. Gdzie sięgają granice takiego poświęcenia...?

LEKCJA MIŁOŚCI
reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, produkcja: Anna Stylińska; Fundacja Widok

Drogi mężu, poświęciłam Ci 40 lat życia, urodziłam i wychowałam szóstkę dzieci, Ciebie nigdy nie było. Teraz mówię: koniec, ta cząstka życia jest moja. Teraz ja bawię się, tańczę śpiewam i robię co chcę, a Ty się nie wtrącaj.
MISJA
reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara; Trzyfilm Paweł Kwiatkowski

Polski egiptolog od 30 lat nieustannie szuka grobowca królewskiego w Egipcie. Mimo wielu porażek i trudności doszedł do ostatniego już miejsca gdzie może być pochowany faraon. Jeśli uda mi się go znaleźć, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii.
SEKRETARZ
reżyseria: Joanna Janikowska, produkcja: Anna Gawlita, Karolina Błażejczak; KIJORA Film

Simone ma 29 lat. Wierzy, że komunizm może naprawić Włochy i resztę świata. Czy to prawda?

O PROGRAMIE
DOC LAB POLAND to program rozwoju projektów dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Pierwszym elementem są intensywne warsztaty reżyserskie, producenckie, poświęcone promocji, strategiom dystrybucyjnym i festiwalowym etc. Wśród polskich tutorów znaleźli się do tej pory m.in. reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, montażyści: Dorota Wardęszkiewicz, Jarosław Kamiński i Rafał Listopad. Eksperci z zagranicy to m.in. szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network – Paul Pauwels, Brigid O’Shea – specjalistka strategii festiwalowej dla projektów dokumentalnych, dyrektor programowy EDN Mikael Opstrup, agenci sprzedaży – Peter Jäger, Irena Taskovski, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, czy selekcjonerka festiwalu IDFA i Sarajevo FF Rada Šešić.
Drugim ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbywają się w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO – z selekcjonerami festiwalowymi i potencjalnymi kupcami i dystrybutorami filmu. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W zeszłym roku pula nagród finansowych i rzeczowych przekroczyła 60 tysięcy złotych.
Filmy rozwijane i konsultowane w ramach trzech poprzednich edycji DOC LAB POLAND są prezentowane na ważnych światowych imprezach filmowych. Zeszłoroczny uczestnik DOC LAB POLAND, film „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (prod. Małgorzata Zacharko i Matthias Miegel) otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na 74. Festiwal Filmowym w Wenecji. „Miss Holocaust” w reżyserii Michaliny Musielak (produkcja: Karolina Galuba i Małgorzata Małysa z Furia Film) miał premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Berlinale. W prezentacjach DOCS TO GO! wzięły też udział: nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej i wyróżniony Orłem 2018 „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika oraz „Komunia” Anny Zamęckiej, która zdobyła EFA. W zeszłym roku aż pięć polskich filmów na najważniejszym europejskim festiwalu dokumentalnym IDFA to projekty po DOC LAB POLAND, a od trzech lat jedyne projekty na DOK Leipzig Market – to absolwenci programu.
MARKET KOPRODUKCYJNY
Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET – spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W markecie weźmie udział kolejnych 40 projektów z Polski i zagranicy. Trwają zgłoszenia na market, wszystkie szczegóły na stronie: www.doclab.pl.
Podstawowym celem DOC LAB POLAND jest wsparcie eksperckie i konsultacje merytoryczne, pomoc przy nawiązaniu koprodukcji oraz wsparcie dystrybucji i szans festiwalowych realizowanych filmów. Udział wzięli m.in. nominowani do Oscara: Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel, Michał Bielawski, Jacob Dammas, Piotr Stasik, Marcin Sauter, Maciej Cuske, Paweł Dyllus, Marek Gajczak, Agnieszka Zwiefka, Aleksandra Maciuszek, oraz tacy producenci jak: Anna Wydra, Dawid Janicki, Aneta Zagórska, Witold Bereś, Maciej Kubicki, Krzysztof Szpetmański, Sasha Harari, Mikołaj Pokromski, Małgorzata Kozioł i inni.
OPINIE
Dotychczasowe edycje programu zebrały świetne opinie:
DOC LAB POLAND to znakomite wydarzenie, zorganizowane w bardzo profesjonalny sposób. Podobne imprezy towarzyszą wielu festiwalom i Kraków jest na pewno wśród najlepszych.
Wieland Speck, szef Panoramy Berlinale

Moje oczekiwania w stosunku do programu zostały 100 razy przewyższone. Znalazłam świetnego zagranicznego koproducenta, toczą się kolejne rozmowy. Program był bardzo dobrze przygotowany, a nasz projekt uległ zmianie po warsztatach: poprawiłyśmy strukturę filmu i główny temat.
Katarzyna Trzaska, współreżyser i producent „Boskie!”

Żeby film dokumentalny mógł dotrzeć do jak najszerszej publiczności, musi być przede wszystkim dobrze zaprezentowany. Dla mnie, z perspektywy zaczynającego karierę filmowca jest to szczególnie ważne. Dlatego tak bardzo cenię sobie kurs DOC LAB POLAND organizowany przez Katarzynę i Adama Ślesickich. Wykładowcy doradzali jak promować film, skąd pozyskać fundusze na produkcję oraz pomagali uczestnikom jak najlepiej zaprezentować swój projekt.
Nie bez znaczenia dla mnie była również nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego, zdobyta właśnie po prezentacji projektów DOCS TO GO! podczas 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pozwoliła mi post-produkować mój film na najwyższym poziomie merytorycznym i technicznym. Ale przede wszystkim miałem możliwość bezpośrednio poznać ludzi świata filmu dokumentalnego – selekcjonerów, dyrektorów festiwali, agentów sprzedaży czy też reżyserów i producentów. Myślę, że doświadczenie zdobyte podczas DOC LAB POLAND będzie jeszcze długo procentowało. Z pewnością zgłoszę się na program z kolejnym projektem.
Grzegorz Szczepaniak, reżyser i producent filmu „Najbrzydszy samochód świata”

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2018 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Krakowski Klaster Filmowy, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Więcej na: www.doclab.pl

Czytany 165 razy Ostatnio zmieniany środa, 04 kwiecień 2018 12:04

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv